Het opstellen van een offerte kan dan wel eenvoudig zijn, maar hierna dient de offerte nog naar de klant worden verstuurd. Het aanbieden van de offerte aan de klant is een belangrijk onderdeel in het hele verkoopproces en bepaalt in grote mate in hoeverre de potentiële klant wel of niet met uw offerte akkoord gaat. Maar wat zijn de verschillende mogelijke manieren om een offerte aan te bieden? U komt het allemaal hieronder te weten.

Manieren om een offerte aan te bieden

Er zijn verschillende manieren om een offerte aan uw klanten te bieden. De meest voorkomende manieren zijn als volgt:

  1. Presentatie: U kunt middels een presentatie de offerte aan de klant aanbieden. Dit is vaak de beste manier aangezien u de klant persoonlijk toespreekt. U dient een afspraak te maken voordat u de offerte kan presenteren.
  2. E-mailen: De offerte kan ook worden gemaild naar de klant. Dit is de meest populaire manier waarop offertes worden aangeboden. Hou wel rekening dat u een persoonlijke begeleidende offertetekst dient te schrijven zodat de offerte opvalt bij de potentiële klanten. Stuur de offerte vervolgens als een pdf-bestand in de bijlagen van een e-mailbericht.
  3. Posten: Een andere minst voorkomende manier is door de offerte via de post te sturen naar de klant. Hierbij dient u te zorgen voor een aantrekkelijke inhoud, structuur en verpakking van de offerte zodat u opvalt.
  4. Persoonlijk overhandigen: Indien het niet lukt om een afspraak te maken om de offerte te presenteren aan de klant, dan kunt u ook de offerte persoonlijk overhandigen. Op deze manier voelt de klant zich uniek en gewaardeerd en tevens komt u professioneel over.

Waarom is een offerte aanbieden belangrijk?

Het aanbieden van de opgestelde offerte is een zeer belangrijke stap tijdens het verkoopproces. Het is namelijk aan de klant om te beslissen in hoeverre deze wel of niet akkoord gaat met uw offerte. Of de klant uw offerte wel of niet accepteert is afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vormen van meningen en vooroordelen van de klant over uw bedrijf, uw producten en diensten of uw offerte. Daarom is het belangrijk om een goede eerste indruk te maken op de potentiële klant, wat al begint vanaf het eerste contactmoment. Nadat u de klant hebt gesproken en u een offerte opstelt, zal de klant middels uw offerte bepalen of deze de offerte wel of niet zal goedkeuren.

Aparte verpakkingen

U kunt uw offerte op een aparte manier aanbieden zodat u nog meer opvalt bij de klant. Hierbij kunt u de offerte verpakken op een unieke manier vergeleken met de standaard enveloppe, voornamelijk als de offerte persoonlijk of via de post wordt aangeboden. Denk zo aan het verpakken van de offerte in een mooie doos, in een fles als flessenpost, in een wijnkistje, een houten doosje of kist, een cadeautas, in cadeaupapier verpakt of ingeblikt. Hoe meer moeite u doet, des te sneller dit bij de potentiële klant op zal vallen. De klant zal zich hierbij zeer gewaardeerd voelen en sneller geneigd zijn om akkoord te gaan met de offerte.

De offerte digitaal aanbieden

Eén van de meest voorkomende manieren om een offerte aan te bieden is digitaal. Ook digitaal is het mogelijk om een offerte op aantrekkelijke wijze aan te bieden, al is dit niet even makkelijk als persoonlijk of via de post. Kiest u ervoor om de offerte digitaal te versturen? Plaats de offerte dan op een usb-stick en verpak de stick op aparte wijze zodat deze sneller bij de klant opvalt.

Tips offertes aanbieden

Er zijn verschillende manieren waarop u een offerte kunt aanbieden aan uw potentiële klanten. Hieronder kunt u enkele handige tips vinden die u kunt hanteren bij het aanbieden van offertes.

Maak het niet te gek

Het is wel belangrijk om de offerte op een aparte, unieke en opvallende wijze aan uw klanten te bieden, maar maak het uiteraard niet te gek. U kunt ook gewoon kiezen om de offerte in een standaard enveloppe aan te bieden.

E-mail in combinatie met post

Kiest u ervoor om de offerte naar de klant te e-mailen? Dan kunt u ook nog een kaartje voor de klant posten met een persoonlijke opmerking nadat u de mail hebt uitgestuurd. De klant zal zich hierdoor gewaardeerd voelen en zal sneller geneigd zijn om de samenwerking aan te gaan.

Persoonlijke verpakking

U kunt de offerte in een extra persoonlijke verpakking aanbieden, bijvoorbeeld door zelf een product van de potentiële klant aan te schaffen en de offerte in een lege verpakking aan te bieden.

U dient voldoende aandacht en tijd te besteden aan alle componenten binnen het verkoopproces. Denk zo niet alleen aan het opstellen of het navolgen van een offerte, maar voornamelijk ook aan het aanbieden van de offerte aan uw klanten. De manier waarop u de offerte aanbiedt zal immers ook wegen tijdens het creëren van de eerste indruk van de klant. Bied de offerte zo persoonlijk mogelijk aan zodat de klant inziet dat u klantgericht te werk gaat.