De wereldbekende gele post-it notes worden al jarenlang gebruikt om snelle notities op te schrijven welke vervolgens overal tegenaan geplakt kunnen worden. Tegenwoordig worden post-it notes vaak gebruikt om een offerte persoonlijker te maken aangezien u de boodschap op de post-it note zelf met de hand dient te schrijven. Klanten waarderen deze extra aandacht en tijd wel. Maar hoe kunnen post-it notes op optimale wijze gebruikt worden om het respons van uw klanten te vergroten? Door hieronder verder te lezen komt u alles te weten over het opstellen van een persoonlijke offerte middels een post-it note.

Post-it notes en offertes

Post-it notes zijn de bekende gele zelfklevende memoblaadjes die gebruikt worden om zaken te onthouden, om een boodschap achter te laten voor iemand of voor het maken van aantekeningen. Onlangs heeft psycholoog Randy Garner geëxperimenteerd met post-it notes en offertes. Hierbij heeft hij aan kunnen tonen dat post-it notes een offerte wel degelijk persoonlijker en dan ook aantrekkelijker maken voor de klant. Klanten zijn middels persoonlijke offertes sneller geneigd om akkoord te gaan met een offerte.

Experimenteren met post-it notes

Psycholoog Randy Garner heeft op de Sam Houston State University wat belangrijke experimenten gedaan met post-it notes. Hierbij werden er twee experimenten gedaan:

Experiment 1:

Er werden 3 groepen gevormd met een aantal personen, waarvan de eerste groep een brief kreeg met een persoonlijke boodschap op een post-it note, de tweede groep kreeg een brief met een handgeschreven brief met dezelfde boodschap als groep 1. De derde groep heeft een brief zonder een persoonlijke boodschap ontvangen. Hierbij was het de bedoeling om na te gaan in hoeverre een persoonlijke boodschap op een post-it note meer positieve reacties oproept:

Groep Boodschap Respons
Groep 1 Post-it met persoonlijke boodschap 75%
Groep 2 Persoonlijke boodschap op brief 45%
Groep 3 Geen persoonlijke boodschap 36%

Experiment 2:

Bij het tweede experiment heeft Randy Garner enkele veranderingen aangebracht. Groep 1 kreeg ditmaal opnieuw een brief met een post-it note waarop een persoonlijke boodschap staat, groep 2 kreeg een blanco post-it en groep 3 kreeg weer geen persoonlijke boodschap. Ditmaal waren de resultaten als volgt:

Groep Boodschap Respons
Groep 1 Post-it met persoonlijke boodschap 69%
Groep 2 Blanco post-it note 43%
Groep 3 Geen persoonlijke boodschap 34%

Het voordeel van post-it notes bij offertes

Door post-it notes te gebruiken om een persoonlijke boodschap toe te voegen aan de offerte die u gaat sturen naar de klant kunt u van een aantal voordelen genieten, voornamelijk:

  • Uw offerte valt sneller op bij de klant met een gele post-it note op de offerte waar een persoonlijke boodschap op staat.
  • Het wekt onbewust een schuldgevoel aangezien de klant duidelijk inziet dat u een persoonlijke inspanning levert aan de offerte waardoor er een gevoel van verplichting ontstaat.
  • Klanten reageren veel sneller op een gepersonaliseerde offerte als er een post-it note aan toegevoegd is. Een snellere respons van klanten betekent vervolgens ook dat u binnen minder tijd meer offertes aan de haak kunt slaan.
  • Hoe persoonlijker de post-it notes, des te hoger het respons van de klanten die de offertes accepteren. Veel meer klanten gaan namelijk akkoord met een offerte als ze het gevoel krijgen dat de offerte op maat is gemaakt.
  • Post-it notes kunnen bewaard worden voor toekomstige referenties. Daarnaast kunnen ze makkelijk overal tegenaan plakken.

Tips post-it notes gebruiken

Over het algemeen geldt dat hoe persoonlijker u de offerte voor een klant opstelt, des te eerder de klant akkoord gaat met de offerte. Een post-it note is de ideale manier om een offerte iets persoonlijke te maken. Hieronder treft u enkele handige tips die gehanteerd kunnen worden wanneer u een persoonlijke offerte op gaat stellen door post0it notes te gebruiken.

Persoonlijke boodschap

Maak de boodschap op de post-it note zo persoonlijk mogelijk zodat de klant zich gewaardeerd voelt.

Plak plek

Plak de post-it note op een specifieke plek op de offerte zodat de klant zijn aandacht hierop kan richten.

Digitale post-it

Indien u de offerte via de mail in een pdf-bestand gaat sturen, dan kunt u een digitale post-it note plaatsen op de offerte met Acrobat reader.

Uw eigen gegevens

Onderteken de post-it note door uw handtekening, de datum en uw naam op te schrijven. Zo weet de klant dat u uzelf bereikbaar stelt en dat u aandacht en tijd besteedt aan de klant.

Post-its laten bedrukken

Indien u een nog professionele indruk wil maken op de klant, kunt u ook post-its laten bedrukken met de naam van uw eigen bedrijf en uw gegevens. Daarnaast kunt u ook uw logo op de post-it note laten drukken.

Door post-it notes te gebruiken bij het uitsturen van uw offertes valt uw offerte niet alleen sneller op bij de klant, maar de klant kan zo ook inzien hoeveel tijd en moeite u steekt in het opstellen van een klantgerichte en persoonlijke offerte waardoor de klant sneller geneigd is om akkoord te gaan met uw offerte.