Het is niet altijd even duidelijk wat de beste benadering is voor het maken van reclame: vóórdat de offerte wordt uitgestuurd of pas hierna. Volgens onderzoek is het aan te raden om al vóór de offerte te beginnen met het maken van reclame. Maar waarom is het nou zo belangrijk om vóór het uitbrengen van de offerte reclame te maken? U komt het allemaal hieronder te weten.

Reclame maken

Het is belangrijk om op optimale wijze met uw specifiek doelgroep te communiceren. Een bekende manier van communicatie tussen de klant en het bedrijf is door het maken van reclame. Reclame kan worden omschreven als een manier om uw doelgroep te laten weten wie u bent, wat u aan te bieden heeft en vaak ook wat de prijs van uw aanbod is. Uw doelgroep kan worden omschreven als het marktdeel dat in aanmerking komt om gebruik te maken van de producten of diensten van uw bedrijf.

Manieren om reclame te maken

Reclame maken voor uw bedrijf lijkt een eenvoudige taak, maar er zijn verschillende zaken waar u rekening mee moet houden. Er zijn verschillende manieren om reclame te maken voor de producten of diensten van uw onderneming. Daarbij kunt u gebruik maken van verschillende mediakanalen, waaronder de meest voorkomende methodes:

  • Tv-reclame: Tv-reclame is naast radioreclame de meest voorkomende manier om reclame te maken. Via tv-spotjes is het mogelijk om op regionaal (en ook internationaal) niveau reclame te maken voor de producten en diensten van uw bedrijf. Daarnaast gaat het hierbij om visuele reclame, wat potentiële klanten vaak sneller aanspreekt waardoor de klant eerder geneigd is om een offerte bij u aan te vragen.
  • Radioreclame: Ook het laten produceren van radiospotjes is een eenvoudige manier om reclame te maken voor uw bedrijf. Radioreclame is betaalbaar en bereikt een groot gedeelte van uw doelgroep aangezien de meeste mensen wel naar de radio luisteren, bewust of soms zelfs onbewust.
  • Huis-aan-huis reclame: Hierbij komen verkopers aan uw huis aanbellen om een verkooppraatje te doen. Hierbij worden bepaalde producten of diensten aangeboden en krijgt u direct de kans om vragen te stellen.
  • Social media: De meeste mensen hebben een socialmedia-account, wat het maken van reclame online zeer interessant maakt. Dit geldt voornamelijk voor jongeren en starters.
  • Bioscoopreclame: Tegenwoordig gaat men vaak naar de film, zowel jong als oud. Dit maakt de bioscoop de ideale reclame plaats waarbij de meeste mensen de reclame wel voorbij zullen zien komen.
  • Magazines, kranten en vakbladen: Hierbij wordt er een flyer of advertentie opgesteld waarbij uw bedrijf, uw product of uw dienst op visuele, professionele en aantrekkelijke wijze wordt gepresenteerd.

Daarnaast kunt u nog denken aan allerlei andere manieren om reclame te maken zoals het plaatsen van reclame-uitingen op vrachtwagens, auto’s of bussen. Het is ook mogelijk om promotiemateriaal te laten drukken met uw bedrijfsgegevens, zoals pennen of notitieblokjes met uw bedrijfslogo erop bedrukt.

Het beste moment om reclame te maken

Het beste moment om reclame te maken voor de producten en/of diensten die u aan te bieden heeft, is vóór het maken van de offerte. Op deze manier kan de klant geen vervroegde vooroordelen vormen over uw product, dienst of bedrijf. De klant zal namelijk kennis maken met uw bedrijf, product of dienst middels uw reclame-uitingen en daar een eerste indruk over vormen. Zo leert de klant uw product en dienst kennen voordat de offerte wordt aangevraagd. Aan de hand van uw succesvolle reclamecampagnes worden klanten uw richting toe getrokken. Klanten gaan vervolgens sneller over tot het aanvragen van een offerte.

Waarom reclame maken vóór een offerte?

Het werven van nieuwe klanten om de producten of diensten van uw bedrijf aan te schaffen is niet altijd even makkelijk. Er zijn zoveel verschillende factoren waar u rekening mee moet houden. Zo zijn bepaalde producten of diensten seizoensgebonden, zit er een specifieke geldigheidstermijn aan verbonden. Zo kunt u nog denken aan vele andere scenario’s die zich kunnen voortdoen. Het is belangrijk om reclame te maken vóórdat de offerte wordt uitgegeven. U wilt namelijk als bedrijf groeien en de cijfers van uw omzet opkrikken. Om dit te bereiken is het nodig om reclame te maken zodat nieuwe klanten tot uw bedrijf worden aangetrokken.

10 tips voor het maken van reclame

Aangezien er zoveel verschillende factoren zijn waar u naar dient te kijken bij het maken van reclame voor uw bedrijf is het belangrijk om de essentiële zaken op een rijtje te zetten. Hieronder treft u 10 handige tips die u kunt gebruiken wanneer u reclame gaat maken voor de producten en/of diensten van uw onderneming.

  1. Bepaal wat u wilt bereiken door de reclame te maken.
  2. Ga na welke boodschap u precies wilt meegeven aan klanten middels de reclame.
  3. Bepaal uw doelgroep en achterhaal de behoefte van uw doelgroep.
  4. Zorg ervoor dat u een herkenbaar element toevoegt aan de reclame. Dit element kunt u keer op keer toevoegen als u meerdere reclames gaat maken met de tijd mee.
  5. Maak een duidelijk onderscheid tussen uw concurrenten en uw bedrijf. Denk hierbij aan het uitdagen en prikkelen van de klant.
  6. Zorg ervoor dat uw reclame direct opvalt bij de klant zodat de klant zich aangesproken voelt.
  7. Benoem de naam van uw bedrijf, product en/of dienst zo snel mogelijk.
  8. Behoud humor tijdens de reclame zodat de boodschap een prettig gevoel achterlaat bij de klant.
  9. Wees duidelijk, direct en overzichtelijk zodat de klant direct na kan gaan wat de hoofdboodschap is van de reclame. Hou het daarnaast simpel zodat de klant meteen inziet wat de reclame inhoudt.
  10. Gebruik de kracht van verbeelding door professionele afbeeldingen te gebruiken waarbij de klant het gevoel krijgt dat deze uw product of dienst ook wil aanschaffen.

Het is belangrijk om reclame te maken op het juiste moment. Dit is afhankelijk per bedrijf en kan flink variëren afhankelijk van welke richting u werkzaam bent. Zorg in elk geval dat de reclame die u maakt uw doelgroep persoonlijk en direct aanspreekt zodat de klanten sneller aangetrokken zijn tot uw bedrijf.