De meeste klanten zullen eerst op de verschillende social mediakanalen op zoek gaan naar uw bedrijf voordat ze akkoord zullen gaan met de offerte, zodat ze een beeld kunnen krijgen van wat ze te wachten staat. Het allerbelangrijkste is daarom dus de bio van uw social media, welke duidelijk en direct aan dient te geven wie u bent en wat u te bieden heeft. Maar wat is een social media bio nou precies en hoe wordt een optimale bio opgesteld? U leest het allemaal hieronder verder.
Waarom een bio voor uw social media?
Een bio kan worden beschouwd als het online visitekaartje van uw bedrijf, waarbij de potentiële klanten niet alleen inzicht kunnen krijgen tot wie u bent maar ook welke diensten of producten u aan te bieden heeft. U krijgt namelijk maar één kans om een goede eerste indruk te maken zodat klanten beslissen of ze uw bedrijf online gaan volgen of niet. De verschillende social mediakanalen hebben elk een andere benaming voor de bio. Denk zo aan profiel, info of ‘about’. Een bio voor uw social media grijpt de aandacht van de potentiële klant in één oogopzicht. Tenslotte komen klanten sneller op uw profiel middels het gebruiken van bepaalde zoekwoorden die ok gebruikt kunnen worden in de bio. Zo worden nieuwe volgers tot uw account toegetrokken.
Kenmerken van een goede social media bio
De meeste social mediakanalen bieden slechts een beperkte ruimte voor het schrijven van een bio. Maak daarom goed gebruik van deze ruimte door een optimale bio op te stellen die beschikt over de volgende kenmerken:
Een pakkende titel: Ga voor een titel die bij uw doelgroep direct opvalt. De meeste bedrijven maken gebruik van deze ruimte om de bedrijfsnaam in te vullen.
Het middengedeelte: Het middelste gedeelte van de bio is bestemd voor de beknopte uitleg over waarom potentiële klanten u moeten volgen, wat voor producten of diensten u te bieden heeft en wat uw toegevoegde waarde is van het volgen van uw specifieke profiel.
Een persoonlijke benadering: Een goede social media bio is niet alleen persoonlijk maar ook vooral creatief. Hier kunt u gebruik maken van interessante hashtags, aantrekkelijke emoticons of leuke lettertypes en glitters.
Call-to-action: Is het de bedoeling dat de volger na het kijken van uw bio actie onderneemt? Dit kan zowel door het volgen van uw profiel, het openen van een toegevoegde link, het opnemen van contact (om een offerte op te vragen) of om in te gaan op een aantrekkelijke aanbieding. Zorg voor een duidelijke verwijzing om het eenvoudig te maken voor de volgers.
Gebruik hashtags: Hashtags worden tegenwoordig massaal gebruikt in de social mediawereld voor herkenning en associatie met het desbetreffende bedrijf. Voeg specifieke en relevante hashtags toe aan uw bio, voornamelijk hashtags die verwijzen naar bepaalde campagnes.
Tips social media bio
Een eerste indruk kan maar éénmaal worden gemaakt. Daarom is het van groot belang om rekening te houden met alle relevante zaken die hierbij komen kijken. Hieronder treft u enkele tips die u onderweg kunnen helpen bij het opstellen van de ideale bio voor social media.
Schrijf een korte en relevante bio
Aangezien u maar een beperkt aantal ruimte hebt voor het opstellen van je bio, is het verstandig om direct een pakkende, korte en tevens relevante bio te schrijven. Hieronder kunt u nagaan hoe lang een bio maximaal mag zijn per social mediakanaal.
Social Mediakanaal bio | Aantal tekens |
Maximaal 150 | |
Maximaal 155 | |
Maximaal 160 | |
Maximaal 2.000 | |
Maximaal 160 |
Geef aan wie u bent en welke producten of diensten u aanbiedt
Hierbij is het van groot belang om concreet aan te geven waarom potentiële klanten u moeten volgen. De bio kan hierbij als een soort promotie dienen voor uw bedrijf, product of dienst.
Maak de bio zo persoonlijk mogelijk
Hoe persoonlijker de bio, des te eerder potentiële klanten de menselijke kant van uw bedrijf inzien en met u willen communiceren. Gebruik de juiste combinatie van humor en creativiteit voor het opstellen van de bio.
Zoekwoorden en hashtags gebruiken
Wanneer potentiële klanten bepaalde zoekwoorden intoetsen in hun zoekmachine zoals Google of Yahoo, worden ze middels de verschillende social mediaprofielen gescand. Uw profiel zou bij het gebruiken van de juiste woorden eerder kunnen opvallen waardoor u ook meer volgers kunt verwachten. Daarnaast is het van groot belang om specifieke en actuele hashtags te gebruiken voor een effectief bereik.
Wees visueel ingesteld
Om ervoor te zorgen dat uw bio niet alleen prettig te lezen is, maar ook eenvoudig en overzichtelijk is het aan te raden om visuele opties in te schakelen. Denk aan bulletpoints, witregels, emoji’s, symbolen en afwijkende lettertypen en -grootten.
Voeg een link toe
Het verwijzen van volgers naar een website wordt ook wel de ‘call-to-action’ genoemd, waarbij potentiële klanten worden uitgenodigd om contact op te nemen of klikken op een specifieke link. Daarnaast is het belangrijk om uw contactgegevens toe te voegen zodat u makkelijk te bereiken bent.
Profielfoto of niet?
Het is belangrijk om een correct beeld van uzelf uit te brengen, aangezien u maar eenmaal een eerste indruk kunt maken middels een recente profielfoto. Bedrijven dienen in dit geval een logo te gebruiken. Het is aan te raden om voor elk social mediakanaal dezelfde profielfoto te gebruiken, dit bevordert herkenning bij de volger.
Blijf de bio updaten
Update uw bio regelmatig door na te gaan in hoeverre de aantoonbare informatie nog actueel is. Update hierbij niet alleen de tekst in de bio, maar ook de lay-out mag continu worden aangepast.
Door een passende en goed opgestelde bio te maken voor uw bedrijf kunt u ervoor zorgen dat klanten u sneller weten te vinden en ook eerder weten wie u precies bent. Zorg ervoor dat u uzelf zichtbaar blijft maken zodat u sneller opvalt bij de klant.