Via de meeste banken kunt u tegenwoordig een betaalverzoek sturen. De meest bekende versie daarvan is een Tikkie van de ABN AMRO. Het idee er achter is dat u op die manier bijvoorbeeld een rekening voor een drankje kunt delen. Eén iemand betaalt en stuurt de rest een Tikkie. Zij hoeven dan alleen nog op de link te klikken en de betaling af te ronden. U kunt dit systeem ook gebruiken in combinatie met een factuur die u aan de klant stuurt. Het is een manier van debiteurenbeheer dat vaak snelle betalingen en dus een vermindering aan achterstanden oplevert. Hier leest u over hoe u dit voor uw bedrijf in kunt zetten.

Razendsnelle betalingen

Het idee om een betaalverzoek aan uw facturen toe te voegen is helemaal niet gek. ABN AMRO geeft zelf aan dat bijna de helft van de Tikkies die verstuurd worden binnen 1 uur worden betaald. En maar liefst 80 procent is binnen 12 uur afgehandeld. U weet als ondernemer waarschijnlijk maar al te goed dat wachten op geld soms erg lang kan duren. Met een betaalverzoek kunt u dat dus aanzienlijk versnellen.

Betaalverzoeken sturen met een app

Tikkie is niet de enige dienst waarmee u betaalverzoeken kunt versturen. Veel banken hebben iets soortgelijks en we bespreken de mogelijkheden hier onder. U maakt gebruik van een app en hierin geeft u het bedrag in, een omschrijving van de betaling en vervolgens deelt u dit met de klant. De klant ontvangt een link en als deze op de link klikt wordt een betaling via iDeal geopend. Het enige wat ze dan nog moeten doen is op de betaalknop drukken.

Verschillende programma’s

Hier vindt u een aantal applicaties die u kunt gebruiken om een betaalverzoek mee te versturen.

  • Tikkie: iedereen kan de Tikkie app gratis downloaden en betaalverzoeken versturen. Dit doet u met uw mobiele telefoon. Bent u klant bij ABN AMRO, dan kunt u uw computer gebruiken om Tikkies te versturen via het portal voor Tikkie voor Bedrijven.
  • Bankieren apps: er zijn verscheidene bankieren apps waarmee u betaalverzoeken kunt versturen. Vaak is er dan een maximaal factuurbedrag geldig en deze ligt rond de €5000. U kiest zelf hoe u het verzoek wilt versturen, bijvoorbeeld als SMS, als e-mail, als WhatsApp bericht of via de sociale media.
  • Plink: Plink is een product van Mollie. U gebruikt dit programma om een betaallink te versturen naar een klant. Een nadeel van deze service is dat ze voor elke transactie een bijdrage vragen.
  • Bunq: Bunq is ook een optie die u heeft, maar deze is mogelijk minder geschikt om aan een betaalverzoek te koppelen. Want u maakt één betaallink aan die u naar een onbeperkt aantal mensen kunt sturen. Deze betaallink gebruiken ze om u een betaling te doen, maar het bedrag moeten ze dan nog zelf invullen.

iDeal doet mee

De apps waarmee u betaalverzoeken kunt versturen werken allemaal samen met iDeal. Dat betekent dat de klant die uw verzoek ontvangt en op de link klikt naar zijn of haar eigen internet bankieren geleid wordt. Hier is vervolgens alles ingevuld en is de betaling binnen de kortste keren afgerond. Nog niet alle banken doen mee aan deze optie om een betaalverzoek te versturen. De SNS, Triodos Bank, Regiobank, ASN en Knab zijn daar voorbeelden van.

Uw factuur toevoegen aan uw betaalverzoek?

De meeste betaalverzoeken moeten nog per mobiele telefoon verstuurd worden, omdat ze worden bediend door een app. U stuurt dan een link via WhatsApp, sociale media of SMS. Het is mogelijk om het factuurnummer bij de omschrijving te zetten, maar niet om de factuur zelf aan het betaalverzoek toe te voegen. En dat zou voor u als ondernemer wel handig zijn. Als u de link per e-mail verstuurt dan is dat wel mogelijk. Een andere optie is om de betaallink zelf te kopiëren, om deze in een e-mail die u zelf aan de klant stuurt te plakken en daar uw factuur bij te doen.

De voor- en nadelen van betaalverzoeken

Het idee achter betaalverzoeken is erg goed, maar er zijn momenteel nog wat haken en ogen aan verbonden. Als u eraan denkt uw klanten op deze manier te benaderen, dan zijn de volgende lijstjes met voor- en nadelen vast handig.

Voordelen betaalverzoeken:

  • U geeft uw klanten een gemakkelijke en snelle manier om te betalen.
  • De klant betaalt via zijn of haar eigen internetbankieren (iDeal).
  • De betalingen komen sneller binnen.
  • Het versturen van een betaalverzoek is in de meeste gevallen gratis.

Nadelen betaalverzoeken:

  • U kunt uw betaalverzoek alleen via de mobiele telefoon versturen.
  • Het is alleen mogelijk om uw factuur aan het betaalverzoek te koppelen als u deze via de e-mail verstuurt.
  • Nog niet alle banken bieden deze service aan.
  • In sommige gevallen moet u voor transacties betalen.

Wel of geen betaalverzoeken sturen?

Betaalverzoeken kunnen erg handig zijn, voor u én voor uw klanten. Voor hen is het namelijk een kwestie van een paar klikken en de rekening is betaald. Ze hoeven niets meer in te vullen, geen factuurnummers en bedragen op te zoeken en ander administratief werk uit te voeren. Dat heeft u allemaal al voor ze gedaan. Bent u een ondernemer die veel met de mobiele telefoon werkt, dan kan het voor u een uitkomst zijn. Het nadeel is dat u via de mobiele telefoon geen factuur kunt toevoegen en dat betekent dat u toch alsnog de computer aan moet zetten om deze na te sturen. U kunt dan de betaallink direct aan de e-mail toevoegen, maar het is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Toch maakt u het dan nog steeds aanzienlijk gemakkelijker voor uw klanten en dat betekent dat u uw geld sneller krijgt. De keuze om wel of niet van betaalverzoeken gebruik te maken zal afhangen van uw eigen voorkeuren en het soort diensten dat u verleent.

Bespreek de betaalwijze met de klant

Dat gezegd hebbende, er zijn ook altijd klanten die een dergelijke directe aanpak niet op prijs stellen. Zij voldoen hun facturen bijvoorbeeld op hetzelfde tijdstip twee keer per maand en een betaalverzoek heeft dan dus geen nut. De beste manier om dit te doen is dus door met de klant te spreken en te vragen of ze een betaalverzoek bij hun factuur willen ontvangen om de betaling snel te kunnen verrichten. Een klant die instemt zal ook sneller betalen.