Een scanner is een apparaat waarmee u documenten en beeldmateriaal kunt digitaliseren. Deze digitale bestanden kunt u dan versturen, gebruiken voor een project of simpelweg archiveren. Dit digitaliseren is erg snel gedaan en een scanner is vaak handig te bedienen. In zo’n beetje elk kantoor van een bedrijf is wel een scanner te vinden, maar ze zijn ook erg handig om thuis te hebben. Scanners zijn te koop in verschillende vormen en maten en hebben elk zo hun eigen specialiteit.

Minimale kosten: €100
Gemiddelde kosten: €250 Deze klus kost gemiddeld tussen de: €200 en €300
Maximale kosten: €800

Prijsopbouw

Voor een kantoor zult u waarschijnlijk gewoon een documentscanner nodig hebben. Een simpele, goedkope scanner kost u ongeveer €239,-. De meeste scanners kunnen verschillende formaten papier scannen, van A4 tot kleiner papier. Meestal zijn deze dan ook vrij klein en licht van gewicht zodat u deze gemakkelijk ergens mee naartoe kunt nemen. Hoe duurder een scanner wordt, hoe meer hij kan. Denk dan aan wifi zodat u draadloos kunt scannen of het aantal pagina’s dat u per minuut kunt scannen.

Brother Canon
Met wifi €329,- €459,-
Automatisch dubbelzijdig scannen €239,- €349,-
Automatisch documentinvoer (ADF) €239,- €349,-

De meeste scanners beschikken over een Automatic Document Feeder, oftewel ADF. Dit betekent dat een scanner automatisch meerdere vellen papier na elkaar kan scannen. Zo kunt u gewoon een stapel papier in de ADF leggen en weglopen terwijl ondertussen de hele stapel wordt gescand. U hoeft dus niet elk vel apart te scannen, wat een hoop tijd en moeite scheelt. Wanneer een scanner automatisch dubbelzijdig kan scannen, wordt het nog gemakkelijk gemaakt voor u. Het is dan namelijk niet nodig om handmatig het papier om te draaien halverwege, want het apparaat kan aan allebei de kanten scannen.

Voordelen scanner Nadelen scanner
Het grote voordeel van een scanner is dat u in een korte tijd heel eenvoudig papieren, foto’s en andere documenten kunt digitaliseren. Daarnaast gaat een scanner erg lang mee. Een nadeel van een scanner is dat het een erg duur apparaat is.
Het is erg fijn als een scanner op wifi werkt of dat u hem aan kunt sluiten op het internet via een kabel. Dit is vaak zo bij de duurdere modellen. Het is bij een scanner belangrijk dat u de lens en de glasplaat schoon houdt, anders gaat de kwaliteit van de scan achteruit. Een ander nadeel van een scanner is dat hij veel onderhoud nodig heeft, wat erg duur kan zijn.

3 opties

Budget: Een budget scanner kost ongeveer rond de €250,-. Deze is geschikt voor op het kantoor of bij u thuis. U kunt dan ongeveer 25 pagina’s per minuut scannen en u kunt de scanner ook gebruiken om uw ID kaart of paspoort in te scannen. Ook kan een budget scanner al automatisch dubbelzijdig scannen en heeft hij handige functies zoals het automatisch rechttrekken van scheefgetrokken papier.

Gemiddeld: Een gemiddelde scanner kost zo’n €350,-. Met een gemiddelde scanner kunt u ongeveer 50 pagina’s per minuut scannen. Daarnaast kan hij automatisch dubbelzijdig scannen en bezig hij over automatisch documentinvoer. Soms bezig hij ook over een automatische tekstherkenning zodat u de gescande PDF gemakkelijk door kunt zoeken.

Duur: Een dure scanner kost al snel rond de €700,-. Hij kan dan waarschijnlijk veel pagina’s in één keer scannen, namelijk tot wel zestig pagina’s per keer. Daarnaast kan hij ook dubbelzijdig scannen, waardoor u eigenlijk niks meer zelf hoeft te doen. Een dure scanner kan vaak ook meerdere formaten papier scannen.

Keuzes die de prijs kunnen beïnvloeden

Er zijn verschillende keuzes die u kunt maken wanneer u een scanner gaat kopen die de prijs kunnen beïnvloeden.

Snelheid: Hoe duurder de scanner is, hoe meer pagina’s hij per minuut kan scannen. Een goedkope scanner heeft de capaciteiten om ongeveer 25 pagina’s per minuut te scannen. Als u veel documenten in één keer moet scannen, is het dus handig als dit ook mogelijk is zonder dat u steeds bij het apparaat moet blijven staan.

Internet: De duurdere modellen scanners beschikken vaak over wifi zodat u draadloos kunt scannen. Dit kan erg handig zijn, zeker wanneer meerdere mensen gebruik willen maken van de scanner. De scanner hoeft dan namelijk niet aangesloten te zitten aan één computer om zijn werk te kunnen doen.

Hoe kunt u kosten besparen

Bedenk goed waarvoor u een scanner wilt gebruiken voordat u een er een gaat kopen. Als u maar weinig hoeft te scannen, maar er toch eentje nodig hebt, kunt u ook gaan voor een ander type. Denk bijvoorbeeld aan een mobiele scanner. Deze kan alsnog tien pagina’s per keer scannen en weegt bijna niks waardoor u hem gemakkelijk ergens mee naartoe kunt nemen. Wanneer u graag foto’s in wilt scannen, is een fotoscanner een betere keuze dan een documentscanner en de kwaliteit van foto’s is vaak beter. Zowel een mobiele scanner als een fotoscanner zijn over het algemeen goedkoper dan een documentscanner.