Toestel verzekering
U gebruikt uw smartphone waarschijnlijk de hele dag. Het zou zonde zijn dat wanneer hij valt u geen toestelverzekering heeft afgesloten. Of het kan gebeuren dat hij in het toilet is gevallen. Meestal als u een verzekering afsluit is hij verzekerd tegen druk-, val- en vochtschade. U wilt natuurlijk wel zo lang mogelijk genieten van uw smartphone. Als er krassen op het scherm zitten is het niet alleen minder mooi, ook kan het gevaarlijk zijn als er een kleine glassplinter in uw vinger terecht komt. Hier leest u wat u kunt doen om een toestelverzekering af te sluiten.
Hoe sluit ik het af?
In de meeste gevallen kunt u uw toestel online verzekeren, maar het kan ook in de winkel. Bij sommige providers geldt dat u tot 30 dagen na de aankoop een toestelverzekering kan afsluiten. U kunt dan alsnog naar de winkel gaan om uw toestel te laten verzekeren. U kunt altijd bij uw eigen telecomprovider navragen hoe duur het is om een toestelverzekering af te sluiten. Mocht u toch denken dat u uw telefoon laat vallen of dat er iets anders mee gebeurt, dan kunt u het beste een toestelverzekering afsluiten.
Verschillende Toestelverzekeringen
Mocht u een nieuwe smartphone hebben gekocht in de winkel of online, dan kunt u ervoor kiezen om hem te laten verzekeren. Er zijn verschillende providers op de markt en daardoor verschilt het per provider hoeveel het kost om hem te laten verzekeren. Bij T-Mobile is het zo dat u voor een standaard verzekering en een uitgebreide verzekering kunt gaan. Bij de standaard verzekering bent u verzekerd voor val-, stoot- en waterschade. Hiervoor betaalt u €7,95 per maand en de uitgebreide verzekering €10,95.
Keuzes uit verzekeringen
Bij KPN is de prijs weer anders geregeld, daar hangt het ervan af hoeveel u toestel heeft gekocht. U kunt kiezen uit standaard, extra, eigen risico en eigen risico de volgende werkdag. Echter zijn dit nieuwe tarieven sinds 23 juni 2020. Heeft u voor die tijd een telefoon gekocht, dan gelden nog de oude tarieven. Heeft u een telefoon gekocht bij Vodafone, dan gelden ongeveer dezelfde regels als bij KPN. Ook kunt u kiezen om een tablet te verzekeren. In onderstaande tabel kunt u bijvoorbeeld zien hoe het is geregeld bij KPN wanneer u ook geen verzekering heeft afgesloten.
Geen verzekering | Toestelverzekering standaard | Toestelverzekering extra |
Geen wereldwijde dekking | Wereldwijde dekking | Wereldwijde dekking |
Gemiddeld eigen kosten €150,- | Druk-, val- en vochtschade | Druk-, val- en vochtschade |
Nieuwe smartphone gemiddeld 500,- | Reparatie binnen één werkdag | Reparatie binnen één werkdag |
Niet verzekerd bij diefstal | Niet verzekerd bij diefstal | Verzekerd bij diefstal |
Hoe snel wordt mijn toestel gerepareerd?
Wanneer u een toestelverzekering heeft afgesloten en er iets met uw telefoon gebeurt, is het handig om te weten hoe snel hij gerepareerd wordt. In de meeste gevallen kan het al binnen één werkdag, maar u kunt er ook voor kiezen om het te laten repareren binnen drie tot vijf werkdagen. Dit is dan altijd tegen een lager eigen risico. Kiest u voor een reparatie binnen één dag en is de claim goedgekeurd op maandag tot en met zaterdag vóór zes uur, dan wordt het toestel diezelfde dag nog opgehaald. Dan heeft u het de volgende dag weer in huis.
Reparatie van het toestel
Kiest u voor een reparatie binnen drie tot vijf werkdagen, dan ontvangt u het toestel uiterlijk vijf werkdagen later weer terug. U betaalt dan wel een lager eigen risico. Soms is het mogelijk dat u een vervangend toestel krijgt. Mocht het zijn dat er geen vervangend toestel kan worden geleverd van hetzelfde type, dan wordt er een ander merk, model of kleur toestel aangeboden met ongeveer dezelfde functionaliteiten. Bovenstaand scenario is gebaseerd op de diensten van KPN. Het kan zijn dat het bij een andere telecomprovider anders is geregeld.
Toestelverzekering stoppen
Het kan ook zijn dat u een toestelverzekering hebt afgesloten maar dat u hier geen gebruik meer van wilt maken. Bent u bijvoorbeeld toch voorzichtiger met uw telefoon dan u dacht, dan kunt u het natuurlijk opzeggen. Dit kan op elk gewenst moment, via uw account bij uw telecomprovider of telefonisch. Het toestelverzekering loopt in ieder geval door tot de laatste dag van de maand waarin het is opgezegd. U kunt uw toestelverzekering altijd terugvinden op uw factuur via het mobiele abonnement. Hier wordt ook aangegeven welk type verzekering u heeft afgesloten en wat de prijs per maand is.
Kiezen voor een verzekeraar
U hoeft natuurlijk niet persé een toestelverzekering af te sluiten bij een telecomprovider. Er zijn ook andere bedrijven waar u een verzekering kunt afsluiten. Echter zijn hier wel een paar valkuilen. Zo betaalt u bij een toestelverzekering van een verzekeraar forse premies. Zo kan het zijn dat u vijf tot zeven jaar €1.000 euro aan premies kan betalen bij een duurder toestel. Ook denken de meeste mensen dat ze verzekerd zijn tegen diefstal en dat ze een nieuw toestel krijgen. Helaas is dit meestal niet zo. Verzekeraars werken met de dagwaarde van het toestel als maximale uitkering.
Een fors eigen risico
Een andere valkuil is dat het eigen risico fors kan zijn bij een toestelverzekering. Dit verschilt per aanbieder, maar het kan tussen de €50 en de €150 euro liggen. Wordt uw telefoon gestolen dan is het eigen risico 25 procent van de nieuwwaarde. Het kan dus hoger zijn dan bijvoorbeeld €150 euro. Dan het volgende punt, bent u eenmaal bestolen van uw telefoon dan moet u dat goed kunnen aantonen. En dat is natuurlijk lastig. Mocht het u toch lukken, dan krijgt u wellicht te maken met de dagwaarde en het eigen risico.