Bij een brand in een woning of bedrijf vallen naar verhouding de meeste slachtoffers. Wanneer u dat wil voorkomen is het zaak dat u investeert in brandbeveiliging. Dat doet u aan de hand van een praktisch stappenplan wat wij voor u hebben opgesteld. We keken ook naar de kosten van brandbeveiliging. Ook daar maakten we een kort overzicht van.

Alarmsysteem

 
Alarmsysteem kopen? Vergelijk eerst!

Hoeveel kost brandbeveiliging

We informeerden bij leveranciers van artikelen op het gebied van brandbeveiliging naar de kosten. We kregen een aantal offertes toegestuurd.

Wat wordt er aangeschaft Omschrijving Prijs
Een standaard pakket 3 brandmelders en 2 koolmonoxidemelders Tussen 100 en 150 euro
Een medium pakket 4 brandmelders, 3 koolmonoxidemelders en twee blusdekens Tussen 180 en 220 euro
Een large pakket 5 brandmelders, 4 koolmonoxidemelders, drie blusdekens en 2 brandblussers Tussen 300 en 380 euro

 

Stap 1: Vraag advies op

Heeft u een bedrijf, dan zult u voordat u aan brandbeveiliging gaat werken eerst een advies moeten opvragen. Dat advies zult u in de meeste gevallen krijgen van de brandweer. Deze komt uw gebouw inspecteren en zal zien waar de risico plekken zich bevinden. Aan de hand daarvan wordt een advies opgesteld waarin een aantal brandmelders, koolmonoxidemelders, blusdekens en brandblussers staat opgenomen. Ook wordt aangegeven op welke locatie deze apparatuur en middelen moeten worden geplaatst in uw bedrijf.

Bent u particulier dan is het ook goed om de brandweer in te schakelen. Men zal over het algemeen aan de hand van een bouwtekening van uw woning de risico plekken kunnen aanwijzen. Daarnaast zal de brandweer ook in uw geval een voorschrift geven van een aantal brandblussers en koolmonoxidemelders. Een brandblusser in een woning is doorgaans gewenst maar zal niet vereist zijn. Wanneer u bijvoorbeeld een open haard of een houtkachel heeft zal deze wel vereist worden om een beginnende brand te blussen.

 

Stap 2: Controleer eisen die bij uw beroep horen

Bent u particulier maar heeft u bijvoorbeeld een gastouderopvang aan huis dan zult u aan bepaalde eisen moeten voldoen op het gebied van brandbeveiliging. Het gastouderbureau waarvoor u werkt zal in dat kader inspecties mogen uitvoeren om te zien of uw huis wel brandveilig is. Een medium pakket is dan al heel snel een vereiste.

 

Stap 3: Bedenk een vluchtplan

Hoe goed uw woning ook beveiligd mag zijn tegen brand, zonder een goed vluchtplan bent u reddeloos verloren wanneer er brand uitbreekt. In dat geval is dan ook een vluchtplan het enige alternatief. Maak dit plan en oefen het een paar keer met uw huisgenoten, collega’s of gezin zodat iedereen weet wat er moet gebeuren in geval van brand. Blijf zo dicht mogelijk bij de grond. Rook is immers lichter dan zuurstof dus aan de grond zal de meeste gezonde zuurstof zijn. Oefen deze houding en zorg ervoor dat er een uitgang is met de mogelijkheid tot ontsnappen in geval van brand.

 

Stap 4: Beperk het aantal risico factoren

De meeste brand uitbraken in woningen hadden gemakkelijk voorkomen kunnen worden. Ze komen bijvoorbeeld doordat u een tekort aan stopcontacten in uw woning heeft opgelost met een overdaad aan stekkerdozen. Deze zullen doorgaans veilig zijn tot ze wat ouder worden. De draden gaan dan los zitten bij de stekkerdoos zelf en daardoor komen ze bloot te liggen. Open liggende stroomdraden zijn gevoelig voor vocht maar ook voor bijvoorbeeld muizen. Wanneer er beschadiging aan plaatsvindt is de kans groot dat er een brand uitbreekt. Deze factoren kunt u beperken door regelmatig te controleren of stekkerdozen nog wel goed functioneren en of er geen los hangende stroomdraden in uw huis verwerkt zitten.

 

Stap 5: een systeem met of zonder meldkamer

Gaat u over tot het aanbrengen van een brandbeveiliging dan is het zaak dat u goed bedenkt hoe u uw huis of bedrijf wilt beveiligen. Wilt u een systeem waarbij uw brandbeveiliging alleen door uzelf wordt uitgelezen dan kiest u voor een standaard pakket uit bijvoorbeeld de bouwmarkt of van de speciaalzaak. Gaat het om een systeem wat u wilt laten doorkoppelen naar de brandweer dan kiest u voor een installatie met meldkamer systeem. Dit doet u via een beveiligingsbedrijf. U betaalt dan eenmalig de kosten van de aanleg van de brandbeveiliging. Daarnaast betaalt u maandelijks een bedrag voor de diensten van de meldkamer. Deze kunnen – afhankelijk van de omvang van het pakket van diensten – oplopen van 30 tot 50 euro per maand. In het eerste geval zult u zelf de brandweer moeten inschakelen in geval van brand, in het tweede geval wordt dit voor u gedaan. Dat is wel zo handig wanneer de brand uitbreekt midden in de nacht of wanneer u niet thuis bent.

 

Stap 6: Schakel niet zomaar iemand in

Voor brandbeveiliging moet u niet zomaar de eerste de beste partij inschakelen. Verstandiger is het om eerst offertes op te vragen bij meerdere leveranciers. Dat doet u met onderstaande button. U ontvangt offertes van lokale leveranciers die u kunt vergelijken. Dat doet u op de volgende punten:

  • Kosten van gebruikte materialen. Het gaat dan niet alleen om de brandbeveiliging maar ook om zaken als klein materiaal en bevestigingsmateriaal.
  • Kosten van het arbeidsloon. Vaak werkt men in blokken van een paar uur.
  • Kosten van de verreden kilometers. Deze kosten beperkt u uiteraard door een leverancier uit uw eigen buurt te nemen.
  • Prijzen inclusief de BTW.