Wij zijn OfferteAdviseur. Al meer dan 10+ jaar hebben wij ontelbare offertes voorbij zien komen. Wij werken daarnaast al jaren met betrouwbare vakspecialisten en hebben ook veel beunhazen gezien. Echte en oprechte advies geven u dan ook graag. De zogeheten OfferteCheck.

Een offerte ontvangt u meestal als u een klus wilt laten uitvoeren door een gespecialiseerde vakman. Offertes vergelijken doet u om geld te besparen. Meerdere offertes aanvragen en vergelijken is verstandig, maar waar moet u allemaal op letten? In dit artikel leest u daar meer over.

Download en print hier de checklist in pdf formaat.

 

Beoordeling van de offertes

We zullen beginnen met een checklist. Het is namelijk van belang dat u de offertes gaat beoordelen. Wij zullen drie aspecten behandelen.

 

CHECK 1: Werkzaamheden en materiaal gebruik

Krijgt u voldoende inzicht in de materialen en werkzaamheden
Worden gebruikte materialen duidelijk omschreven?
Wordt de kwaliteit van het gebruikte materiaal goed omschreven?
Krijgt u voldoende inzicht in de kosten van de materialen en de werkzaamheden?
Heeft het bedrijf een keurmerk of is het bedrijf lid van een brancheorganisatie?
Zijn er goede en betrouwbare referenties te vinden?
Is alles in begrijpelijke taal omschreven in de offerte?

CHECK 2: Totale kosten en afspraken over de betaling

Is het duidelijk wat u daadwerkelijk in totaal moet gaan betalen? (en wanneer)
Wordt er gebruik gemaakt van een vaste aanneemsom?
Is het mogelijk dat er eventuele kosten bijkomen? (wordt dit aangegeven?)
Zijn deze eventuele kosten duidelijk omschreven? En heeft u een indicatie?
Heeft u inzicht in de totale kosten en de opbouw van de kosten?
Is er sprake van betalingstermijnen?
Moet er vooraf of achteraf worden betaald? (achteraf is natuurlijk ideaal)

Zijn er afspraken gemaakt met een bouwbedrijf die niet in de offerte staan?

 

CHECK 3: Voorwaarden en garanties

Onder welke voorwaarden zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd door de aannemer?
Zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de duur?
Zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de aanvang?
Zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de oplevering van de werkzaamheden?
De werkzaamheden worden opgeleverd als het werk klaar is (ja of nee?)
Worden er andere voorwaarden genoemd?
Welke garanties worden genoemd (denk aan: materialen en werkzaamheden)
Hoe lang is de offerte geldig? En is de tijdsduur genoeg?

CHECK 4: Uitvoering en levertijd

Wanneer wordt de opdracht uitgevoerd?

Wanneer worden eventuele materialen geleverd?

CHECK 5: Geschillenbeslechting

Is het bedrijf aangesloten bij een geschillencommissie? Hier kun je vaak een probleem melden.

Is het bedrijf aangesloten bij een brancheorganisatie?

Na deze checklist kunt u zelf beoordelen of de offerte goed is of niet. Een bedrijf dat bijvoorbeeld geen referenties geeft/heeft, kunt u het beste mijden. Hieronder vindt u nog een aantal aandachtspunten bij het aanvragen van offertes en het vergelijken ervan.

Offertes vergelijken video

Geen zin om veel tekst te lezen? Bekijk dan de video:

Tips offerte aanvragen

  1. Vraag offertes doordeweeks aan, het beste vanaf dinsdag. Dit omdat er veel aanvragen nog moeten worden weggewerkt die in het weekend zijn binnengekomen. De maandagen zullen vakspecialisten het vaak druk hebben.
  2. Vraag offertes na vakantieperiodes aan. Ook hier geldt dezelfde reden als punt 1.

checklist offerte

Aandachtspunten:

  1. Bij het invullen van een offerte formulier is het belangrijk dat u zo precies mogelijk uw opdracht omschrijft. Hoe duidelijker uw offerte-aanvraag des te nauwkeuriger de offerte zal zijn die u ontvangt.
  2. Vraag minimaal 3 offertes aan om een goede vergelijking te kunnen maken. U kunt hiermee een goed beeld krijgen van de prijzen, professionaliteit en vakkundigheid van de bedrijven.
  3. Zorg dat u erachter komt wie uw opdracht zal vervullen. Dit kunt u simpelweg doen door het bedrijf op te zoeken via Google. U kunt hier kijken naar beoordelingen van recente klanten. Een bedrijf dat niet te vinden is, is voor u al een goede reden om niet voor dat bedrijf te kiezen. Tevens kunt u de financiële gezondheid van een bedrijf checken via de Kamer van Koophandel.
  4. Controleer of het project verzekerd is. De meeste bedrijven hebben een aansprakelijkheids-verzekering, maar zeker niet alle bedrijven. Zorg dat u weet wat de garanties zijn. Deze fase is zeer belangrijk om in de toekomst verassingen en misverstanden te voorkomen.
  5. Bij een omvangrijke opdracht kan een bedrijf om een voorschot vragen. Wees in deze fase professioneel en vraag wat er nodig is zodat alles formeel kan worden vastgesteld op papier. Betaal het voorschot en controleer de bon na afloop.
  6. Betaal niet in één keer. Maar in stappen. Hierdoor kunt u tussentijds uw onvrede aangeven en zal het bedrijf mee moeten werken.
  7. De laatste tip is misschien wel de belangrijkste. Gun uw zelf tijd om beslissingen te maken. Gun daarnaast ook het bedrijf tijd om aan uw opdracht te beginnen. Haastige spoed is namelijk zelden goed.

Opzoek naar een vakman? Klik dan op de button hieronder voor een compleet overzicht.

Download en print hier de checklist in pdf formaat.