U heeft vast wel eens te maken gehad met wanbetalers. Dit zijn klanten die te laat betalen, die niet betalen of die zich om een andere manier niet aan de afspraken houden. U moet achter uw betalingen aan en dat kost tijd. Om maar niet te spreken van het geld dat u misloopt terwijl u het werk al heeft uitgevoerd. Het is niet moeilijk om van tevoren te bepalen of u financieel op een klant kunt rekenen. En dat heeft als voordeel dat u minder te maken krijgt met achterstallige betalingen. Een kredietcheck voordat u met een klant verder gaat levert u dan waardevolle informatie op over hun financiële gezondheid.

Afwijzen is lastig

Vooral als beginnend ondernemer zou u waarschijnlijk al het werk dat uw richting op komt willen accepteren. Maar soms is het beter om een klant af te wijzen, omdat ze financieel niet stabiel zijn. Zo voorkomt u dat u werk gaat uitvoeren waar u later niet voor betaald krijgt. Vaak heeft u al een bepaald buikgevoel bij zo’n klant en u vraagt zich af of u wel zaken moet doen met hen. Als u twijfels heeft, dan is het geen slecht idee om een kredietcheck uit te voeren. Dit doet u op verschillende manieren.

Zelf op onderzoek uit

Voordat u een officiële kredietcheck laat uitvoeren of u gaat naar de Kamer van Koophandel voor meer informatie, zijn er al een aantal werkzaamheden die u zelf kunt uitvoeren. U krijgt daardoor een goed idee van hoe betrouwbaar een bepaalde klant precies is.

  1. Lees klantenrecensies door

Recensies vertellen u veel over een klant. U ziet er niet alleen aan of mensen tevreden zijn, maar ook over de werkhouding en professionele instelling van de klant. U krijgt informatie van voorgaande partners over hoe het is om met dit bedrijf samen te werken. Aan de negatieve ervaringen ziet u niet alleen waar u ook mogelijk problemen kunt krijgen. Het is altijd zinvol om te kijken naar de reacties van de klant op deze negatieve recensies en om te kijken hoe ze dit hebben opgelost. Er kan altijd een fout gemaakt worden, maar de kracht zit hem in de manier waarop degene die de klacht heeft ingediend weer tevreden is gesteld. Ziet u veel negatieve recensies en worden er geen oplossingen geboden, dan trekt u deze klant in twijfel.

  1. Doe uw eigen onderzoek

Naast de klantenrecensies is er vast ook andere informatie die u over de klant kunt vinden. As u Google gebruikt en op de bedrijfsnaam zoekt, dan ziet u nieuws, sociale media kanalen en andere publicaties. Bekijk de website van de klant goed, want ook daar haalt u informatie uit. Om de financiële situatie van de kant te beoordelen zoekt u naar de volgende informatie:

  • Loop door het assortiment van de klant. Als u ziet dat er veel halffabricaten worden aangeboden, of veel eindproducten, dan is dat een slecht teken. Bekijk ook hoe oud de producten zijn die worden aangeboden en of het assortiment regelmatig wordt aangevuld en onderhouden.
  • Wat zegt het personeel over de werkgever? Zijn ze tevreden of wordt er veel geklaagd? Hoeveel buitendienstpersoneel is aanwezig op de zaak?
  • Worden de website en de sociale media kanalen regelmatig onderhouden? Wat is uw eerste indruk van de website? Is deze verouderd en rommelig, of actueel en netjes?

De Kamer van Koophandel

Als u twijfels heeft, dan is het mogelijk om het uittreksel van het bedrijf bij de Kamer van Koophandel op te vragen. Hiervoor betaalt u een klein bedrag (minder dan €3) en kunt u zien wat zij over de klant in het systeem hebben staan. Het uittreksel krijgt u dan direct op uw scherm en is dus digitaal. Het is dan ook geen slecht idee om te kijken bij wie de tekeningsbevoegdheid ligt. Soms worden offertes en andere documenten ondertekend door iemand die dat eigenlijk niet mag.

Een kredietcheck laten uitvoeren

Weet u het echt niet zeker en is het wel een opdracht die belangrijk voor u is, dan zou u in uitzonderlijke situaties een kredietcheck kunnen laten uitvoeren door een afhankelijke kredietinformatieverstrekker. U betaalt hen een vast bedrag, gebaseerd op factoren zoals de branche, de ervaringen van andere leveranciers en het gebied waarin de klant gevestigd is. Dit geeft u veel informatie die u kunt gebruiken bij het maken van uw uiteindelijke beslissing. Houd er wel rekening mee dat deze informatie soms gedateerd kan zijn.

Wat doet u na de kredietcheck?

Nadat u de kredietcheck heeft uitgevoerd heeft u een aantal opties. Als een klant niet kredietwaardig is gebleken, kunt u soms beter nee zeggen tegen het aanzoek. Betreft het een klein bedrag, dan kunt u het risico nemen, maar voor een klein bedrag had u waarschijnlijk in eerste instantie al geen kredietcheck laten uitvoeren. Een andere optie die u heeft is om zaken te doen onder uw eigen voorwaarden. En dan kunt u uzelf op verschillende manieren beschermen.

  • Maak gebruik van betalingsvoorwaarden. Vraag om een voorschot en laat de klant in termijnen betalen. U bepaalt welke bedragen of percentages u wanneer wilt ontvangen. Vraag de klant expliciet of ze daarmee akkoord gaan en laat ze hier ook een handtekening voor zetten.
  • Vermeld de betalingsvoorwaarden in uw offerte. Als deze afwijken van wat er in uw algemene voorwaarden staat, dan noemt u dat ook. Zorg ervoor dat de klant op de hoogte is van deze veranderingen.
  • Als laatste kunt u de klant om een bankgarantie vragen. Dat is een garantie van de bank dat de betalingen worden voldaan. Het is dus eigenlijk een bevestiging van de bank dat zij garant staan voor het bedrijf. Hier moet de klant voor betalen, dus er is een kans dat ze dit weigeren.

Is een kredietcheck de moeite waard?

In de meeste gevallen zal uw buikgevoel terecht zijn. Heeft u geen vertrouwen in een klant, dan is het beter om daar geen zaken mee te doen. U kunt zelf onderzoek uitvoeren en een kredietcheck laten doen, maar vraag uzelf dan eerst af of de opdracht de tijd, het geld en de moeite waard is.