We leven in een tijd waarin het noodzakelijk is dat u voldoende klanten trekt voor uw bedrijf. Dat blijkt niet altijd even gemakkelijk te zijn. Vaak gaat een mooie opdracht aan uw neus voorbij terwijl u zich af vraagt hoe dat toch komt. We hebben 5 tips voor u op een rij gezet waarmee we u helpen om uw bedrijf te laten floreren en groeien.

 

Tip 1: reageer gelijk

Op het moment dat er een offerte aanvraag binnen komt heeft u wellicht niet gelijk de gelegenheid om verder op de aanvraag in te gaan. De klant wil echter zo snel mogelijk iemand inhuren om een klus voor hem of haar uit te voeren. Reageer dan ook direct op de offerte aanvraag door te melden dat u er zo snel mogelijk op terug komt. Op een moment waarop u de handen dan vrij heeft beoordeelt u de offerte aanvraag. Vervolgens kijkt u of er vanaf uw kant vragen zijn over de aanvraag. Vraag om meer specifieke gegevens zodat u de aanvraag zo duidelijk mogelijk heeft. U kunt dan een helder beeld geven in de offerte van de prijs voor de klant. Gaat het bij de aanvraag op een klus die op de langere termijn moet plaatsvinden, maak dan een belafspraak met de klant om de klus door te spreken. Gaat het echter om een spoedklus, bel dan direct met de klant om tot zaken te komen. Laat ook hier geen dagen overheen gaan. De kans is dan het grootst dat de klant immers inmiddels een ander bedrijf in de arm heeft genomen.

 

Tip 2: Zorg voor een volledig bedrijfsprofiel

Een bedrijfsprofiel met enkel een bedrijfsnaam en een mailadres zal niet veel reacties binnen halen. Een klant wil immers weten met wat voor bedrijf hij of zij te maken heeft. Zorg voor een volledig bedrijfsprofiel waarin u uw bedrijf goed voorstelt. Vul ook wat informatie in over uzelf en uw bedrevenheid in uw werk. De klant wil immers een vakman voor een klus dus u moet een goede indruk maken. Verder zorgt u ervoor dat er een aantal foto’s van eerdere klussen op uw profiel staan. Zorg voor foto’s van projecten waarbij u de voor- en na situatie laat zien. De klant mag gerust zien dat u aandacht besteedt aan uw werk. Vul ook reviews in op uw bedrijfsprofiel: dat geeft een betrouwbare indruk. De klant zal bij 4 tot 6 reviews een matig beeld krijgen van uw bedrijf. Hoeveel meer reviews, des te beter.

 

Tip 3: Vraag om reviews

Heeft u een klus bij een klant uitgevoerd, gebruik dan de ‘review’ button om bij de klant een review op te vragen. Denk er hierbij aan dat alleen een volledig ingevulde review kan worden geplaatst op uw profiel. Wacht niet te lang met het aanvragen van een review. Vraag de review gelijk op wanneer u klaar bent met de klus bij de betreffende klant. Plaats eventueel een interessant aanbod tegenover een review. Een korting op een volgende klus of een gratis adviesgesprek bij een volgende werkzaamheid. Zo doet u gelijk aan klantenbinding: de klant zal u weten te vinden wanneer er weer werk moet worden uitgevoerd.

 

Tip 4: Zorg ervoor dat uw offerte opvalt

Door het toevoegen van uw bedrijfslogo, foto’s van vergelijkbare projecten en toelichtingen krijgt uw offerte gelijk een persoonlijke touch. Ook is het altijd aan te raden dat u de naam van de klant in de offerte vermeldt. Op die manier voelt de klant zich niet als een nummer maar als een gewaardeerde potentiële klant behandeld. Geef in de offerte gelijk een paar handige tips waarmee de klant direct aan de slag kan gaan. Verder is het altijd goed om de offerte uit te voeren met bedragen die inclusief de BTW zijn. Voor u is het wellicht eerder vanzelfsprekend om exclusief de BTW te werken. De klant zal zich echter niet serieus genomen voelen wanneer er een offerte zonder de BTW meegerekend binnen komt. Het kan zelfs zijn dat de klant daardoor naderhand in de betalingsproblemen kan komen. Zorg dus voor een opvallende maar bovenal ook volledige offerte naar de klant toe.

 

Tip 5: Luister goed naar de klant

Het eerste persoonlijke contact met een klant is van zeer groot belang. Denk er daarbij aan dat u zich verplaatst in de klant. Deze heeft immers een beeld in zijn hoofd bij de opdracht. Het is goed dat u dat beeld ook in uw achterhoofd heeft wanneer u een offerte gaat maken voor de klant. U wil immers een tevreden klant die zijn opdracht laat uitvoeren zoals hij of zij dat wil. Denk er daarbij ook aan dat u tips geeft aan de klant wanneer deze zijn plan bespreekt. Geef daarnaast ook adviezen om het project goed uit te voeren. De klant zal zich gehoord voelen en daardoor zal hij of zij de opdracht hoogstwaarschijnlijk aan u uitbesteden.