Het opstellen van een optimale offertetekst kan wel makkelijk lijken maar zo eenvoudig is dit in de praktijk niet. Er zijn verschillende zaken waar u rekening mee moet houden, waaronder het gebruik van positieve en krachtwoorden die op juiste wijze inspelen op de emoties van de klant waardoor de klant uw offerte sneller accepteert. Maar wat zijn krachtwoorden nou precies en hoe kunnen deze worden toegepast aan uw offertes zodat de klant in de juiste richting wordt gestuurd? Lees hieronder verder om meer over de kacht van woorden te lezen.
De kracht van woorden
Het is niet onbekend dat woorden zeer krachtig kunnen zijn. Het gebruiken van de juiste woorden kan extra positivisme toevoegen aan uw offertes waardoor de klant zich prettiger voelt bij het dornemen van de offerte en sneller geneigd is om akkoord te gaan met uw aanbod. Het lezen van krachtige woorden zorgen namelijk voor een aangenaam gevoel bij de klant en wekt een gevoel van vertrouwen op. Verder kunnen klanten een offerte beter interpreteren als er gebruik wordt gemaakt van krachtwoorden. Denk zo ook bijvoorbeeld aan het duidelijk aangeven hoeveel de potentiële klant gaat besparen of wat de voordelen zijn van het aanschaffen van uw producten en diensten als de klant de offerte accepteert. Krachtwoorden werken namelijk op de emoties van de klant, waardoor het stofje dopamine wordt vrijgelaten in het brein van de klant. Deze stof zorgt voor een prettig gevoel.
Krachtwoorden
Krachtwoorden zijn woorden die kunnen worden ingeschakeld om op positieve wijze in te spelen op de emoties van de lezende klant. Hieronder treft u een overzicht van verschillende voorbeelden van krachtwoorden die gebruikt kunnen worden in de tekst van uw offerte naar de klant toe. Denk zo aan het onderscheiden van krachtwoorden die invloed uitoefenen op de emoties, financiële krachtwoorden, krachtwoorden die voordelen of verbetering aangeven, krachtwoorden die urgentie aanduiden, onderscheidende krachtwoorden, krachtwoorden die schaarste en exclusiviteit aantonen, krachtwoorden die nieuwsgierigheid opwekken en tenslotte krachtwoorden die van invloed zijn op de zekerheid en het vertrouwen van de klant.
Emoties | Gefrustreerd, uitgeput, hoopvol, gestrest, opgewonden, verrassing, gewaardeerd, verbazingwekkend, verbijsterend, adembenemend, sensationeel, fascinerend, trots, beroemd, populair, gewild, gewaagd, slim, interessant, belangrijk, veelbelovend, schokkend, gedurfd. |
Financiën | Aanbieding, winst, winstgevend, bonus, betaalbaar, besparing, gratis, korting, verlaagde prijs, laagste prijs, minder geld, extra. |
Voordelen | Efficiënt, effectief, tijdbesparend. |
Verbeteringen | Makkelijk, snel, eenvoudig, minder moeite en tijd, resultaten, verbeteren, vergroten, groei, ontwikkelen. |
Urgentie | Vandaag, meteen, direct, onmiddellijk, mis deze kans niet, last minute, nú, tijdelijk. |
Onderscheidend | Nieuw, première, apart, onvergetelijk, speciaal, ongeëvenaard, professioneel, buitengewoon, uitstekend, opmerkelijk, ongewoon, uniek, waardevol, gebruiksvriendelijk, succesvol, ultiem, innovatief, revolutionair, authentiek, oorspronkelijk, expert, luxueus, maatwerk, praktisch, compleet. |
Schaarste en exclusiviteit | Limited edition, zeldzaam, beperkte tijd, exclusief, geldig tot, beperkte oplage, beperkte voorraad, nog slechts een aantal op voorraad, laatste aantal stuks, vertrouwelijk, beperkte toegang, elders niet verkrijgbaar, enkel beschikbaar voor. |
Nieuwsgierigheid | Ontdekken, onthullen, verboden, doorbraak, geheim, schatkist, de waarheid achter, mysterie, mysterieus, mythe, introductie. |
Zekerheid en vertrouwen | Keurmerk, garantie, levenslang, geen of verlaagd risico, certificaat, getest, testresultaten, succes verzekerd, goedgekeurd, bewezen, betrouwbaar, vertrouwen, beschermen, veilig, onvoorwaardelijk. |
Positief taalgebruik
Een offerte die barst van het positivisme zal sneller door een potentiële klant worden geaccepteerd. Door de taal van een offerte zo positief mogelijk op te stellen vergroot u uw kansen door de lezers een positief gevoel te geven tijdens het doornemen van de offerte. U speelt op deze manier in op de emoties van de klant waardoor deze positief tegen de offerte gaan aanzien. Voor elk negatief woord dat u gebruikt in een offerte is er een positief woord die u kunt gebruiken. Vervang alle negatieve of twijfelwoorden en vervang deze door positieve en krachtwoorden.
Woorden om te vermijden
Naast krachtwoorden en woorden die een positieve invloed hebben op de lezer van de offerte kunt u ook proberen om twijfelwoorden en negatieve woorden te vermijden. Negatief taalgebruik kan leiden tot een negatieve denkwijze waarbij de klant minder snel akkoord zal gaan met de offerte. Er zijn namelijk bepaalde woorden die een negatieve indruk uit kunnen oefenen op de potentiële klant tijdens het lezen van de offerte. Hieronder volgt een overzichtelijk tabel met enkele woorden die u beter kunt vermijden:
Jammer | Complex |
Probleem | Vervelend |
Desnoods | Mislukken |
Teleurstellend | Fout |
Helaas | Spijtig |
Beetje | Duur |
Moeilijk | Lastig |
Daarnaast kunt u ook bepaalde woorden omschrijven zodat deze nog krachtiger worden geïnterpreteerd. Denk hierbij aan de volgende wisselingen:
Niet krachtig | Krachtig |
Moeilijk | Makkelijk |
Niet | Wel |
Duur | Goedkoop |
Gesloten | Open |
Na | Voor |
4 Handige tips krachtwoorden
Hieronder treft u 4 handige tips die u kunt hanteren tijdens het opstellen van een offertetekst die bestaat uit zoveel mogelijk krachtwoorden.
- Wees objectief
Laat uw eigen emoties achterwege tijdens het schrijven van de offerte en focus op de behoeften van de klant.
- De offertetekst
Schrijf de offertetekst niet te formeel maar behoud uw humeur zodat de klant zich sneller thuis voelt. Schrijf daarnaast niet eentonig en geen lange lappen teksten en laat ingewikkelde termen en negatieve uitdrukkingen achterwege. Zorg voor opgewekte en unieke teksten die direct opvalt bij de klant.
- Persoonlijke offerte
Hanteer tijdens het schrijven van de offerte een persoonlijke schrijfwijze zodat de klant zich niet alleen beluisterd maar ook gewaardeerd voelt. Hoe krachtiger de woorden in de persoonlijke tekst, des te eerder de klant met uw offerte akkoord zal gaan.
- Professionele offerte
Om uw offerte zo professioneel mogelijk op te stellen dient u eerst na te gaan of er nog fouten voorkomen in de tekst. Denk niet alleen aan taalfouten, spellingsfouten of grammaticafouten maar ook aan fouten in de naam of gegevens van de klant. Zitten er toch fouten in de offerte, dan komt uw bedrijf slordig over. U kunt er ook voor kiezen om een professionele tekstschrijver in te huren voor de klus.
Het is belangrijk om de juiste krachtwoorden te gebruiken tijdens het opstellen van de offertetekst zodat uw hoofdboodschap zo concreet en duidelijk mogelijk wordt overgebracht bij de klant. Middels de krachtwoorden kan de klant ook sneller overgaan tot accordering van de offerte.