Het komt vaak voor dat klanten bij het ontvangen van een offerte vragen om een korting om de kosten te verlagen. Alhoewel bepaalde ondernemers hier wel rekening mee houden en toch een korting geven, is dit niet altijd noodzakelijk. Het geven van een korting is niet iets wat u onbedacht dient te doen. Wat is een eerlijke prijs nou precies, hoe wordt korting gegeven en hoe hoog dient deze korting te zijn? U komt het allemaal hieronder te weten.

Prijs

Wanneer een potentiële klant een offerte ontvangt, dan is de prijs in de meeste gevallen de doorslaggevende factor of de offerte wordt goedgekeurd of afgekeurd. Het is dus belangrijk dat de prijs in één oogopslag duidelijk, overzichtelijk en concreet wordt vermeld in de offerte. De prijzen op de markt worden in de meeste branches door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gereguleerd. Hierbij zorgt de ACM dat de prijzen niet alleen duidelijk en eerlijk zijn, maar dat een korting ook echt een voordeel bevat.

Korting

Ten eerste is het belangrijk om te definiëren wat een korting precies is. Er is pas sprake van een korting als deze eerlijk is en echt een prijsvoordeel inhoudt voor de klant. Als ondernemer is het geven van een korting niet altijd nodig, en in de meeste gevallen ook niet nodig. Geeft u eenmaal een korting, dan is het niet eenvoudig om hier onderuit te komen. Verder krijgt een klant middels een korting de indruk dat er een grote marge op uw product of dienst zit. Daarnaast verwachten klanten dat u bij de volgende offertes opnieuw een korting gaat geven.

Korting op de offerteprijs?

Het is eerst belangrijk om ons aft e vragen in hoeverre het ontvangen van een korting belangrijk is voor de klant. In bepaalde gevallen vinden klanten een korting niet het allerbelangrijkste. Klanten zijn sneller geneigd om akkoord te gaan met een offerte als u aan de praat gaat met de klant en uitzoekt wat de klant precies nodig heeft. Actief luisteren is hierbij van groot belang. Hierbij kunt u goed gebruik maken van de kans om door te vragen totdat dit u relevante informatie oplevert om een passende offerte op te stellen die de klant persoonlijk aanspreekt. In dergelijke gevallen is het geven van een korting helemaal niet nodig.

Toch een korting geven op een offerte

Gaat u toch een korting geven aan de klant? Dan kan dit op verschillende manieren. Denk zo aan de volgende meest voorkomende methoden:

  • Een percentage van het aankoopbedrag. Dit is de standaard vorm van het geven van een korting en wordt in ‘%’ uitgedrukt. Bekende manieren zijn volumekorting en introductiekorting.
  • Een langere garantieperiode zodat de klant langer gedekt is tegen eventuele problemen.
  • Een extra revisieronde als het om een project-offerte gaat.
  • Het voorstellen van een adviesprijs. Zo wordt de klant als het ware richting een specifieke prijs geduwd.
  • Van-en-voor reclame hanteren waarbij een product/dienst die in het verleden een hogere prijs had, nu tegen een lagere prijs kan worden aangeboden.
  • Het inschakelen van een ‘1+1’ actie waarbij de klant 1 extra product of dienst ontvangt als er al 1 wordt aangeschaft.
  • Het sluiten van een barterdeal is ook mogelijk, waarbij beide partijen diensten of producten met elkaar verwisselen, zonder dat hier financiële middelen te pas komt.

Tips prijs en korting

Er zijn verschillende zaken die komen kijken als het gaat om de prijzen en eventuele kortingen die op de factuur voor moeten komen. Hieronder treft u enkele tips die u goed onderweg kunnen helpen hierbij.

Geldigheidsduur

Vermeld altijd in de offerte wat de geldigheidsduur is van de offerte. Indien de klant vervolgens gedurende deze termijn niet akkoord gaat met de offerte, dan kunt u deze alsnog laten vervallen of wijzigen. Geeft u een korting? Maak dan duidelijk hoe lang deze korting geldig blijft zodat de klant weet hoe snel deze dient te reageren om hier gebruik van te kunnen maken.

Inclusief of exclusief btw

U bent niet verplicht om de btw in de prijzen te verwerken, maar u dient wel aan te geven of de kosten inclusief of exclusief btw zijn. Zo weet de klant waar deze aan toe is. Het is aan te raden om de btw wel in de offerte mee te nemen.

Overige voorwaarden op prijs

Zijn er nog voorwaarden verbonden aan de prijs en aan de eventuele korting of aanbiedingen? Plaats deze dan in de algemene voorwaarden in de bijlagen van de offerte.

Reden voor de korting

Geef een korting nooit uit zonder hier een geldige reden voor te vermelden op de offerte. Doet u dit niet, dan gaat de klant elke keer een korting verwachten alsof dit vanzelfsprekend is. Ga eerst na of het geven van een korting wel echt noodzakelijk is.

Ken uw eigen prijs goed

U dient uw eigen prijs goed te kennen en precies te weten hoe deze is opgebouwd, voordat u een korting gaat geven. Zo weet u ook precies op welke onderdelen van de prijs u korting kunt geven en hoeveel.

Geef de kortingsactie een naam

Door de actie een naam te geven onderscheidt u de desbetreffende korting van uw normale prijs. Zo weten klanten dat u een vaste standaardprijs hebt, maar dat er bepaalde kortingen zijn waar de klant gebruik van kan maken voor extra voordeel.

Wees duidelijk en concreet

De prijs en eventuele kortingen dienen duidelijk op de offerte te zijn vermeld. Zorg voor een overzichtelijk prijsoverzicht waarbij de klant kan zien hoeveel elk afzonderlijk product of dienst kost. Indien de klant niet akkoord gaat met de originele offerte dan heeft u nog de kans dat de klant kiest voor een andere hoeveelheid.

Bijkomende kosten

Indien er op de factuur nog extra kosten bijkomen zoals administratiekosten, installatiekosten, of bijvoorbeeld kilometerkosten, dan is het verstandig om deze van tevoren te vermelden op de offerte. Zo weet de klant van tevoren waar hij aan toe is qua totale kosten en komen de extra kosten niet als onaangenaam verassend aan.

Het geven van kortingen en het kennen van uw eigen prijs zijn belangrijke zaken binnen het verkoopproces. Hoe beter u uw eigen prijs kent, hoe efficiënter u kortingen kunt geven aan uw klanten omdat u precies weet op welk gedeelte van de prijs u de korting kunt geven. Hoe sneller uw offerte en de offerteprijs de potentiële klant aanspreekt, des te sneller de klant akkoord zal gaan met de offerte.