Tussentijds bundels aanpassen
Wanneer u een nieuw sim only abonnement wilt afsluiten is het altijd goed om vooraf te kijken wat de voorwaarden zijn van het tussentijds bundels aanpassen. Bij veel providers geeft dit geen problemen, maar er zijn ook providers die het alleen mogelijk maken om te verhogen. Op die manier krijgt een provider meer inkomsten. Om beter op de hoogte zijn van het tussentijds bundels aanpassen, zijn er een aantal tips op een rij gezet zodat u weet waar u op kunt letten.
Wat zijn sim only bundels?
Bij een sim only abonnement is het zo dat dit is opgebouwd uit bundels. Dit is een hoeveelheid belminuten of megabytes die u elke maand inkoopt. In ruil voor een vast bedrag per maand kunt u dan gebruik maken van deze bundel. Verbruikt u meer dan het aantal ingekochte minuten of megabytes, dan is het mogelijk om deze bij te kopen. Tegen een vast en laag tarief kunt u dan blijven bellen en mobiel internetten. Het is ook mogelijk om buiten uw bundels te bellen of mobiel internetten, maar dit is een stuk duurder.
Hoe pas ik mijn sim only bundel aan?
Wanneer u tussentijds bundels wilt aanpassen betekent dit eigenlijk dat u een andere bel- of internetbundel neemt. Zo kan het zijn dat u minder belminuten of megabytes wilt. Kijk altijd wel goed bij welke provider u zit, want het kan zijn dat het bij sommige internetproviders niet mogelijk is om tussentijds bundels aan te passen. Mocht het wel kunnen, dan is het bijna altijd zo dat de nieuwe bundels ingaan bij de start van de volgende maand. Mocht u nog geen internet of sms-bundel hebben en zet u een van de twee aan, dan gaan de bundels wel direct in.
Verschillende bundels
Mocht u van plan zijn om meer te gaan bellen of wilt u graag meer mobiel internetten, dan kunt u tussentijds grotere bundels nemen. Het kan ook andersom, als u minder gebruikt dan dat u heeft gekocht, kunt u uw bundel ook altijd naar beneden laten aanpassen. U betaalt dan eigenlijk voor iets dat u niet gebruikt, en dat is zonde. In de meeste gevallen kunt u bij uw provider zien wat uw verbruik is. Zo kunt u meteen zien of u uw bundels tussentijds wilt aanpassen.
Naar beneden aanpassen
Het is mogelijk dat het bij sommige providers niet mogelijk is om de bundel tussentijds naar beneden te stellen. Dit komt omdat de provider ervan is uitgegaan dat u diensten afneemt voor een bepaalde periode. Hiervoor betaalt u natuurlijk de maandelijkse kosten. Neemt u een lager bundel, dan betaalt u ook minder. De meeste providers zijn hier niet zo blij mee, en daarom is het soms niet mogelijk om het aan te passen. Maar er zijn ook providers waar het wel kan. Kijk altijd even goed naar de voorwaarden voor het tussentijds bundels aanpassen.
Naar boven aanpassen
De meeste providers zijn blij als u uw bundel tussentijds aanpast naar boven. Dit betekent dat u meer gaat betalen en daar zijn zij natuurlijk blij mee. Let altijd wel goed op welke kosten er bij komen wanneer u meer belminuten, sms’jes of internet megabytes wilt. Zoals eerder genoemd is het soms wel mogelijk om het zowel naar boven als naar beneden aan te passen. Hierdoor kunt u per maand bekijken wat u verbruikt en of u het aan de hand daarvan moet aanpassen.
Let op de voorwaarden
Elke provider heeft andere regelt voor het tussentijds bundels aanpassen. Bij Simyo is het bijvoorbeeld mogelijk om een eerder gemaakte wijziging ongedaan te maken. Merkt u na een tijd dat uw nieuwe bundel te groot is, dan kunt u het weer verlagen tot het aantal minuten waar u mee gestart bent. Het is niet mogelijk om het te verlagen dan waarmee u begonnen bent. Bij Vodafone is het wel mogelijk om het abonnement te verlagen. Het moet dan wel langer dan zes maanden geleden zijn dat het abonnement is afgesloten of verlengd.
Sim only of telefoon abonnement
Het gebeurt ook dat u het niet fijn vindt om afhankelijk te zijn van het tussentijds bundels aanpassen. U kunt dan nadenken of u liever een telefoon of sim only abonnement wilt aanschaffen. Laat u een abonnement te lang doorlopen, dan kan het zonde zijn van het geld. U kunt beter kijken naar wat de mogelijkheden zijn wanneer uw contract afloopt en wat de huidige kosten zijn. Aan de hand daarvan kunt u altijd een ander abonnement kiezen. Wellicht kiest u liever voor een abonnement van één of twee jaar. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van uw huidige mobiele telefoon.
Wat is mogelijk?
Het is natuurlijk handig om te weten hoe het precies geregeld is bij een provider. Daarom kunt u voor enkele providers in onderstaande tabel zien of u tussentijds bundels kunt aanpassen. In de meeste gevallen kunt u wijzigingen online doorgeven in uw account van de provider. Het kan ook zo zijn dat het per bundel verschilt, zo kunt u wel internet verhogen en verlagen, maar bijvoorbeeld niet uw belbundel. Lees daarom altijd goed de voorwaarden door voordat u een (nieuw) abonnement afsluit.
Tussentijds aanpassen | |
T-Mobile | Maandelijks internet- en belbundel bijstellen, zowel omhoog als omlaag. Ook mogelijk om bundel uit te zetten. |
Vodafone | Het verhogen van bundels kan op elk gewenst moment. Het verlagen kan na één maand binnen de abonnements groep. |
Tele2 | Elke maand bundel naar boven of naar beneden aanpassen |
Hollandsnieuwe | U kunt elke maand de bundel naar boven of beneden aanpassen |
KPN | Verhogen van de bundel kan op elk gewenst moment. Verlagen kan alleen tijdens de looptijd van het contract bij de oorspronkelijk afgesloten bundel. |
Ben | Maandelijks eenmaal mogelijk om de bel/sms-bundel of internetbundel aan te passen. Bij een maandelijks opzegbaar abonnement kunt u deze bundels verhogen en verlagen. |
Simyo | Eenmaal per factuurmaand de bundel verhogen of verlagen |
Youfone | Bij abonnementen van één of twee jaar alleen upgraden. Bij een abonnement van een maand is het mogelijk om het maandelijks te wijzigen, zowel omhoog als omlaag. |