Contact

6x Valkuilen bij het vergelijken van offertes

Ricardo
Ricardo

5+ jaar ervaring in de bouwbranche.

Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om een specialist aan te wijzen door middel van het vergelijken van offertes. Dit is een direct gevolg van de komst van het internet en de website als marketingtool. Het is vaak lastig af te lezen van een website welke klant u de beste prijs kan geven, welke het vakkundigste is of welke klant het beste dienstenpakket aanbiedt. Om van deze grijze groep specialisten de juiste aan te kunnen wijzen kunt u offertes opvragen en met elkaar vergelijken. Dit is een zeer waardevolle oefening die u kan helpen geld te besparen en de beste deal te vinden. Gebruikt u de volgende valkuilen om  er zorg voor te dragen dat uw vergelijking u ook de beste resultaten oplevert.

  1. Alleen de prijs vergelijken: het doel van de vergelijking is dat u de beste specialist aanwijst voor uw klus. Dit is echter niet altijd ook direct de meest goedkope specialist. Het is de bedoeling dat u voor de prijs die wordt aangeboden de beste diensten terug krijgt en dat betekent dat u soms wat meer betaalt voor een completer pakket. Vergelijk daarom niet alleen op prijs, maar neem ook de punten mee die voor u belangrijk zijn. Hier vindt u alvast een paar voorbeelden ter inspiratie.
    1. De aangebonden diensten.
    2. De keurmerken, certificeringen en lidmaatschappen van vakverenigingen.
    3. De kwaliteit van de materialen die worden gebruikt.
    4. De garantieregeling.
    5. De referenties die het bedrijf u kan aanleveren.
  2. Te weinig of te veel offertes opvragen: een goede vergelijking doet u met niet minder dan 3 offertes en niet meer dan 6 offertes. Het zal dus noodzakelijk zijn om van tevoren alvast een kleine selectie te maken met bedrijven die u aanspreken. U kunt dan bijvoorbeeld kijken naar de bedrijven die in uw regio gevestigd zijn zodat u voorrijkosten kunt vermijden, bedrijven die een bepaald materiaal gebruiken waarin u geïnteresseerd bent of bedrijven die snel kunnen leveren. Met te weinig offertes krijgt u geen goed beeld van het marktaanbod en met te veel offertes verliest u het overzicht.
  3. Niet voldoende informatie aanleveren: als u een vergelijking van offertes wilt maken, dan is het belangrijk dat deze exact weerspiegelen wat u wilt aanschaffen. Om complete en accurate offertes te kunnen ontvangen zal u duidelijke informatie moeten aanleveren en dit in detail. Dit is voor het bedrijf in kwestie ook veel beter, want deze kan u dan een exact bedrag geven in plaats van een schatting. Zorg er daarom voor dat u weet wat u nodig heeft en dat u nauwkeurige specificaties geeft en zorg ervoor dat deze bij elke aanvraag hetzelfde zijn. Een vergelijking heeft alleen zin als u relevante informatie vergelijkt.
  4. Incomplete offertes accepteren: helaas komt het nogal eens voor dat er offertes worden aangeleverd die incompleet zijn. Dit kan komen doordat u niet voldoende informatie heeft doorgegeven, maar het kan ook zijn dat de specialist weinig aandacht heeft besteedt aan het samenstellen van uw offerte. Controleer daarom altijd van tevoren dat de offerte compleet is en dat u alles begrijpt. Een goede offerte bevat minstens de volgende informatie.
    1. Alle administratieve gegevens van de specialist.
    2. Een duidelijke en realistische vervaldatum.
    3. Een complete omschrijving van de voorgestelde diensten.
    4. Het totaalbedrag en hoe deze tot stand is gekomen (arbeidskosten, materiaalkosten, btw, voorrijkosten, machinehuur, huur van hulpmiddelen, verzendkosten, transportkosten enzovoorts). Zorg ervoor dat u zeker weet dat deze lijst compleet is.
    5. De manier waarop de betaling moet worden voldaan (aanbetaling, termijnen, betaling bij aflevering, digitale overschrijving, iDeal, enzovoorts).
    6. De keurmerken, certificeringen en vakverenigingen waarbij het bedrijf is aangesloten (optioneel).
    7. De garantieregeling die u ontvangt (optioneel in een bijlage).
    8. Een verzoek om een opvolggesprek en een datum waarop u gebeld zal worden om de offerte te bespreken.
  5. Geen vergelijkingswebsite gebruiken: vergelijkingswebsites zijn in het leven geroepen om voor u uw vergelijking gemakkelijker te maken. En deze sites kunnen u veel geld schelen. Vaak kunt u dan aanbiedingen naast elkaar leggen, kunt u filters gebruiken om een relevante selectie te maken of kunt u zelf meerdere specialisten tegelijkertijd bereiken om naar een offerte te vragen. Zorg er dan wel voor dat de vergelijkingssite onafhankelijk is en dat er voldoende bedrijven bij zijn aangesloten. Anders loopt u mogelijk deals mis en krijgt u te maken met commerciële belangen.
  6. Geen extra informatie inwinnen: als laatste kunt u alleen een complete vergelijking maken als u probeert wat extra informatie in te winnen over de specialisten die u met elkaar gaat vergelijken. Het is altijd goed om naar referenties te vragen, indien dit van toepassing is, om recensies te lezen van voorgaande klanten en om wat te informeren naar de achtergrond van het bedrijf en de geschiedenis ervan. Op die manier kunt u zich echt een compleet beeld vormen van de specialisten die u aan het vergelijken bent voordat u een beslissing maakt.

Een goede vergelijking kan u echt helpen bij het aanwijzen van een specialist die bij u past. Dit kan zijn een specialist die u vertrouwt, een specialist die de beste kwaliteit kan leveren, een specialist die u de beste prijs aanbiedt of een specialist die het meest uitgebreide dienstenpakket aanbiedt. Wat ook uw keuze, met een uitgebreide vergelijking kunt u eigenlijk niet misgaan. Ontwijkt u de bovenstaande valkuilen, dan kunt u ook snel en vol vertrouwen overgaan tot het plaatsen van uw order.

Gerelateerd:

Direct naar:

Ontvang offertes van specialisten in uw regio

Deel deze pagina op: