Een goede offerte/factuur voor isolatie

huis isoleren

Hoe stel je een goede factuur voor je isolatie subsidie op?

Iedereen kan wel eens een foutje maken. Zo ook als het gaat om een subsidie aanvraag. In de meeste gevallen gaat het om fouten die veroorzaakt worden door onvolledig ingevulde facturen. Het is namelijk belangrijk om de aanvraag correct en volledig in te dienen. Tijdens de aanvraag zal de overheid vooral checken in hoeverre het geplaatste materiaal voldoende kwaliteit heeft door te kijken naar de isolatiewaarde, ook wel de Rd-waarde genoemd. Hoeveel de isolatiewaarde moet zijn, hangt af van waar voor soort isolatiemateriaal je gebruikt.

Gaat het om spouwmuurisolatie bijvoorbeeld, dan moet de Rd-waarde minimaal 1,1 zijn terwijl dit bij de rest minstens 3,5 moet zijn. Je kunt hieronder een overzicht vinden van de verschillende soorten isolatiematerialen en de eisen waaraan elk materiaal moet voldoen. Wil je een subsidie gaan aanvragen? Dan is het van groot belang om goed op de hoogte te zijn van deze eisen.

Er is een meldcode gecreëerd om na te gaan in hoeverre isolatiemateriaal aan de subsidievoorwaarden voldoet. Via de meldcode kan de overheid checken wat kwaliteit van het isolatiemateriaal is. Hierdoor is het van essentieel belang dat de meldcode op de factuur vermeld wordt. In de meeste gevallen ziet de meldcode er min of meer zo uit: KAI8086.

De meldcode zal het uitvoerdersformulier vervangen. Hieruit kan dus worden afgeleid wat voor isolatie er is geplaatst en welke aannemer of isolatiepartij de plaatsing heeft uitgevoerd. Het uitvoerdersformulier zelf is niet langer relevant.

Een goede factuur: waarop letten?

Hoe beter de factuur, des te sneller de subsidieaanvraag goedgekeurd kan worden en het geld op je rekening komt te staan. Een subsidieaanvraag kan namelijk 8 weken in beslag nemen vanaf de dag van de aanvraag. Een correct ingevulde factuur is dus cruciaal. Ga je een aannemer of isolatiepartij inschakelen, vraag dan van tevoren om een goede factuur. Een goede factuur is te herkennen aan de onderstaande punten:

  • 1. Het aantal vierkante meter isolatiemateriaal dat er is geplaatst.
  • 2. De isolatiekwaliteit van het materiaal, uitgedrukt in Rd.
  • 3. Het merk en soort isolatie dat er is geplaatst. Ook de dikte van het materiaal moet vermeld staan.
  • 4. De volledige meldcode van de isolatie.

De meldcode kan gemakkelijk in ons systeem worden gevonden als je dit niet weet. Zorg er in elk geval voor dat het aantal m2, het merk, de soort en de dikte duidelijk op de factuur staan vermeld.

Voorbeeld van hoe een factuur eruit moet zien

De voorbeeldfactuur hieronder van een Duits isolatiebedrijf, volledig anoniem uiteraard, geeft duidelijk aan hoe een goede factuur eruit moet zien. Het voorbeeld voldoet namelijk aan alle voorwaarden van een goede factuur, waaronder het aantal m2, het merk, het type en de meldcode.

Hieronder vind je nog voorbeeldfactuur van Isolatiespecialist. De factuur voldoet wel aan alle voorwaarden, maar het zou nog verstandig zijn om ook de meldcode toe te voegen. Je kunt via de website achterhalen wat voor materiaal de isolatiespecialist precies heeft gebruikt voor de klus.

Hoe ziet een slechte factuur eruit?

Voorkom het indienen van een slechte of onvolledige factuur. Een factuur is slecht als er belangrijke informatie ontbreekt volgens de voorwaarden. Een slechte factuur herken je zo:

  • 1. Het aantal vierkante meters ontbreekt. Naast de Rd-waarde en het isolatiemateriaal moet ook het aantal m2 vermeld worden. Wordt het aantal m2 niet op de factuur geplaatst, dan wordt de factuur alsnog als onvolledig beschouwd.
  • 2. Het materiaal wordt niet correct omschreven. Veel aannemers of specialisten vermelden wel hoeveel vierkante meter isolatie er geplaatst wordt en wat de isolatiewaarde is, maar er wordt niet duidelijk vermeld om wat voor soort isolatiemateriaal het gaat. Op de factuur moer namelijk het exacte merk en soort isolatiemateriaal staan, inclusief de meldcode.

Zoek je een goede isolatie specialist?

Vergelijk dan eerst offertes

Wat als de aannemer of isolatiebedrijf de factuur niet wil aanpassen?

De meeste isolatiebedrijven of aannemers doen moeilijk om een factuur aan te passen of aan te vullen. Eenmaal de factuur al gemaakt is, moet het bedrijf de factuur eerst gaan crediteren om dan pas de nieuwe factuur uit te geven. Voorkom een hoop gedoe door te vragen om een verklaring per e-mail. De verklaring kan ook via een opgesteld document worden verstuurd als het om een complex project gaat.

Tip: Uitbouw komt niet in aanmerking voor een subsidie. Zorg ervoor dat bij een groot project duidelijk wordt verklaard dat de isolatiematerialen in je bestaande schil geplaatst zijn.

Daarom OfferteAdviseur

Ontvang offertes van specialisten in uw regio

Lees ook

Deel deze pagina op: