Hoe behaalt u een hoge conversieratio als vakspecialist?

Bent u een vakspecialist en vraagt u zich af waarom de meeste bezoekers van uw website geen diensten bij u afsluiten? Dan bent u waarschijnlijk niet de enige. Internet gebruikers zijn ongeduldig, kieskeurig en lui en willen het liefst zonder al te veel klikken en lezen bij de informatie terecht komen die ze nodig hebben. Lukt dit ze niet, bijvoorbeeld omdat uw pagina niet snel genoeg laadt of omdat uw website geen structuur heeft, dan zijn ze snel vertrokken.

De term conversie ratio wordt veel genoemd bij online marketing en dit is iets waar u als vakspecialist ook van kunt profiteren. De definitie van een conversie is voor iedereen anders, maar er is geen reden waarom dezelfde theorie niet op zowel een blog als een website die diensten aanbiedt kan worden gebruikt. Leest u hier daarom verder over hoe u als vakspecialist uw conversie ratio verhoogt en meer uit uw website haalt.

Wat is conversie ratio?

Allereerst is het misschien verstandig om uit te leggen wat conversie ratio precies is. Onder conversie ratio verstaan we het percentage van internet gebruikers dat uw website bezoekt en daar een relevante actie uitvoert. Voor vakmannen die toch voornamelijk diensten verkopen, is dit bijvoorbeeld het opvragen van een offerte of informatie of het invullen van een contactformulier. Het is een actie waardoor de bezoeker (potentiële) klant wordt. Hoe hoger uw conversie ratio, hoe meer bezoekers op uw website doen wat u wilt. Dat betekent dus dat u door uw conversie ratio te verhogen met hetzelfde aantal bezoekers meer werk binnen haalt. En dat klinkt iedere ondernemer als muziek in de oren.

Uw conversie ratio verhogen als vakspecialist

Er zijn verschillende manieren waarmee u uw conversie ratio kunt verhogen. En een aantal daarvan voert u gewoon zelf uit, zonder daar een duur online marketing bureau voor te gebruiken. U kunt de volgende stappen gebruiken bij het verbeteren van uw conversie ratio en het verhogen van uw omzet.

Stap 1: waarom converteren uw bezoekers niet?

Het is natuurlijk erg belangrijk om uit te vinden waarom uw bezoekers niet converteren. En dat kunt u op verschillende manieren doen. Google Analytics, bijvoorbeeld, vertelt u van welke pagina’s uw bezoekers uw site verlaten. Dit zijn dan de pagina’s die blijkbaar ontmoedigend werken. U ziet ook welke pagina’s wel populair zijn en door deze te vergelijken bepaalt u de verschillen. U kunt ook achterhalen wat het klik- en scrollgedrag is van uw bezoekers door in-page analytics te gebruiken bij uw Google Analytics account. Hotjar is ook een goed programma. Als laatste is het mogelijk om uw bezoekers zelf te vragen waarom ze weer weggaan door een korte enquête aan te bieden. Ook daar zijn gratis programma’s voor, zoals Typeform.

Stap 2: wat is voor u een conversie?

Vervolgens vraagt u zichzelf af wat voor u nu een conversie is. Wat wilt u dat de klanten op uw website doen als ze deze bezoeken? U kunt meer dan één conversie uitkiezen, als het maar meetbaar is. Het invullen van een contactformulier is meetbaar, bijvoorbeeld, maar het plaatsen van een telefoontje niet. Tenzij ze op de ‘bellen’ knop drukken als ze met een mobiele telefoon aan het zoeken zijn. Dan is het wel een goede meetbare conversie. Offerteaanvragen zijn ook meetbaar en voor vakspecialisten een belangrijk onderdeel van het werk.

Stap 3: veranderingen doorbrengen

Nu u weet waarom uw bezoekers vertrekken en wat u wilt meten, gaat u aan de gang. Begin met de veranderingen waarvan u denkt dat ze het grootste effect hebben. We hebben hier enkele voorbeelden voor u verzameld die vooral voor vakspecialisten een groot resultaat kunnen boeken.

  • Reageer direct: er is een grote kans dat een potentiële klant die bij uw website komt kijken dit ook bij andere specialisten heeft gedaan. Nederlandse consumenten vergelijken veel momenteel en waarschijnlijk vragen ze dan op meerdere plekken informatie aan. Door direct te reageren bent u de concurrentie voor en laat u een goede indruk achter. → Wij krijgen vaak te horen dat mensen positief verrast zijn als ze binnen een half uur worden gebeld. Op dit punt kunt u het winnen van de concurrent.
  • Uw website perfectioneren: zorg ervoor dat uw website een goede structuur heeft, dat deze snel laadt, dat bezoekers direct kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, dat elke pagina een call-to-action heeft en dat de teksten duidelijk geschreven zijn en met tussenkopjes zijn opgedeeld. Geef uw bezoeker geen enkele reden om uw website te verlaten en zorg voor een perfecte presentatie.  Iedereen heeft tegenwoordig standaard WordPress sites. → Onderscheid uzelf hierin. Er is niets mis met WordPress, maar laat het wel professioneel op maat laten maken zodat het net iets anders lijkt dan een standaard layout.
  • Ga op bezoekTegenwoordig wil iedereen zoveel mogelijk automatiseren om zo op de kosten te besparen. De meerderheid van de mensen willen echter lokale specialisten die een goede service hebben. Lokaal heeft de voorkeur, want dat heeft te maken met de gunfactor. → Door niet direct groot te denken en dus uw werkgebied minimaal te behouden kunt u klanten winnen van de concurrent door bij ze op bezoek te gaan om de gehele situatie te analyseren. Denk aan het plaatsen van zonnepanelen.
  • Goede offertes maken: als u uw conversieratio meet door het aantal bezoekers te delen door het aantal offerteaanvragen, dan bent u er nog niet. Het is de bedoeling dat de bezoekers die een offerte ontvangen deze ook accepteren. Maak daarom perfecte offertes met een duidelijke opdrachtomschrijving, met uitleg over de prijs en de totale prijs en met een snelle datum waarop de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Houd het bij één A4, maar wees zo duidelijk, eerlijk en transparant mogelijk. → Ook hier geldt dat een gelikte uitstraling het verschil kan maken. Laat zien dat u professioneel te werk gaat en let op alle details. Laat een template bouwen door een professional en gebruik ditzelfde layout voor al uw offertes. Of gebruik een compleet crm systeem van derde partijen. Denk aan Simplicate of Moneybird.
  • Goede systemen. Het draait dus om snelheid en professionaliteit. Partijen die hiervoor systemen hebben ontwikkeld zijn niet meer weg te denken. Denk aan een CRM systeem voor al uw accountmanagers. Hoe houdt u bij wie wat heeft gedaan? In Excel? Dat is niet te doen. → Maak gebruik van partijen zoals Pipedrive voor uw salesafdeling. En denk aan een facturatiesysteem zoals uw administratie altijd op orde is. Het gebruik van 1 softwarepakket kan ook uitkomst bieden maar de kosten hiervan zijn wel stukken hoger.
  • Goede mensen. Goede mensen zijn onmisbaar in uw onderneming. Helaas is er een tekort aan kwalitatief goed personeel. Heeft u de juiste mensen tot uw beschikking? Zet ze dan ook op de juiste plek. Wist u dat het helemaal niet eens zo een slecht idee is om zoveel mogelijk geld in uw HR afdeling te investeren? Goed personeel laat uw bedrijf groeien, maar goed personeel vinden is altijd al een uitdaging geweest.

Resultaten blijven meten

Het is belangrijk dat u uw website en dienstverlening blijft perfectioneren en dat u uw conversieratio blijft verbeteren. Dat doet u met programma’s zoals Google Analytics en Hotjar. Het is ook altijd goed om een enquête te maken en uw bezoekers direct om hun mening te vragen. Door te blijven verbeteren komt u ook bij een mooie conversie ratio van 5 procent of hoger. Dan bent u klaar om meer bezoekers naar uw website te trekken door reclame te maken. Met een hoog conversie ratio zullen deze extra bezoekers u een maximaal werkaanbod opleveren.

Hoge conversie begint bij goede leads

Wilt u een hoge conversie zorg dan eerst dat u goede leads heeft. En die hebben wij. Meld u hier gratis aan en ontdek de mogelijkheden. Een accountmanager neemt contact met u op.



Bent u een vakman?
Probeer dan gratis onze service: gratis aanmelden.