5x Veelgemaakte fouten verhuizen

Bijna iedereen verhuist wel een paar keer in zijn leven. En aangezien dit betekent dat je ergens anders gaat wonen, is een verhuizing een grote gebeurtenis. Verhuizingen brengen ook veel stress met zich mee en een grote reden hiervoor is dat mensen op verschillende vlakken de fout in gaan. Wil jij deze voorkomen, dan kun je hier onderstaande veelgemaakte fouten doorlezen.

Niet goed plannen

Eén van de grootste redenen waarom verhuizingen zo stressvol kunnen zijn, is omdat ze niet goed worden gepland. Het is geen wonder dat je nerveus wordt als je alle taken tot het laatste moment laat liggen. Daarom zijn er drie handige plantools die je kunt gebruiken bij je verhuizing om er zorg voor te dragen dat alles tijdig en zonder druk kan worden uitgevoerd.

  • Stappenplan: het eerste document dat je maakt is een stappenplan. Dit stappenplan geeft de fases aan van de verhuizing en de taken die je tijdens deze fases zou kunnen uitvoeren. Je begint met het inplannen van een datum en eindigt met het betalen van de eindfactuur. Je kunt je verhuizing zelf indelen, zoals 2 maand voor datum, 1 maand voor datum, 2 weken voor datum, 1 week voor datum, enzovoorts. Deze indeling is afhankelijk van het soort verhuizing en de afmetingen van je inboedel. Bij elke fase omschrijf je in het kort wat je moet doen.
  • Checklist: als ondersteuning van je stappenplan maak je een checklist. Deze deel je op in dezelfde fases, maar je omschrijft puntsgewijs alles wat gedaan moet worden. Welke adressen moet je veranderen, welke taken je moet oppakken in de dagen voor de verhuizing en wat je naderhand nog moet doen. Dit is geen omschrijving maar een complete lijst van alles wat je wilt oppakken en wanneer. Terwijl je deze afwerkt vink je telkens een taak af wanneer je die hebt afgerond.
  • Inventaris: als laatste kun je controle houden over je inboedel als je een inventaris maakt. Dit is een document waarin alle voorwerpen worden genoemd die je mee wilt nemen, waar ze vandaan komen en in welke doos ze zich bevinden. Je doet dit voordat je gaat inpakken en door de verschillende kamers te lopen en op te schrijven wat je mee wilt nemen. Alles wat je niet mee wilt nemen kun je dan apart leggen en weggeven, verkopen of weggooien. Terwijl je inpakt vink je de verschillende voorwerpen die de dozen ingaan af en bij het uitpakken doe je hetzelfde. Zo houd je je inboedel klein, weet je exact wat in welke doos zit en zie het je direct als er iets niet is meegekomen. Een kopie van de inventaris kun je naar het verhuisbedrijf sturen.

De afmetingen van meubelen onderschatten

Het is altijd een goed idee om je grote meubilair op te meten. Je kunt dan bepalen of ze via de voordeur verhuisd moeten worden, of ze via het raam naar buiten moeten of dat ze uit elkaar gehaald moeten worden. Het is niet verkeerd om sowieso wat meubelen uit elkaar te halen, omdat ze dan gemakkelijker in de verhuiswagen geladen kunnen worden en daar minder plek innemen. Meet het pad op waarlangs de meubelen verhuisd moeten worden en vergeet dan ook niet het trapgat en andere lastige plekken op te meten. Moet er iets via het raam naar buiten, overweeg dan een verhuislift te huren. Je kunt dit veel beter van tevoren al bepalen dan dat de verhuizing stil komt te liggen omdat je er achter komt dat iets niet past.

Vergeten om oppas te regelen voor kinderen en huisdieren

Voor de kleine leden van je huishouden is een verhuizing erg stressvol. Hoe minder ze hiervan meekrijgen hoe beter. Kinderen en huisdieren kun je daarom dus het beste een paar nachten bij iemand anders laten slapen, zodat ze niets van de stress meekrijgen en niet doorhebben wat er gebeurt. Daarnaast is het huis tijdens een verhuizing natuurlijk ook niet veilig en kunnen verhuizers die dozen dragen niet zien of er iets of iemand voor hen loopt. Vraag dus of ze bij iemand mogen blijven, regel een oppas die ze een dagje meeneemt of laat ze overblijven op school. Dit is voor jou en voor hen een stuk minder stressvol. 

Geen specialistische verhuizers gebruiken

Ook binnen de verhuisbedrijven worden er specialismes aangeboden. En ook al zijn deze diensten wat duurder, in sommige gevallen doe je er goed aan om er gebruik van te maken. Als je een kunstverzameling moet verhuizen, bijvoorbeeld, dan kun je deze professioneel laten inpakken in dozen die speciaal op maat gemaakt zijn voor jouw kunstobjecten. Een archiefverhuizing kan gedaan worden met speciale bakken waar één archief la in kan worden geplaatst. Deze bakken worden naderhand ook verzegeld. Moet je een senioren verhuizing organiseren, dan kun je hier een verhuisbedrijf voor inschakelen die je alles uit handen neemt, van het aansluiten van de telefoon tot het inrichten van de woning. Dit doen ze dan op dezelfde manier als de oude woning, zodat de overgang niet te groot is. Specialistische verhuizers kunnen je veel zorgen afnemen en daar betaal je soms waarschijnlijk graag wat meer voor.

De omvang van je inboedel verkeerd schatten

Het is lastig om te bepalen hoeveel vierkante meter spullen je zal hebben. Sommige verhuisbedrijven hebben hier een speciale tool voor die ze online aanbieden. De meeste mensen onderschatten hoede omvang van de inboedel en dat kan dus betekenen dat de verhuiswagen die je hebt gehuurd te klein is. Twee keer rijden is veel duurder dan het huren van een grotere verhuiswagen. Probeer dus een goede inschatting te maken van de omvang van je inboedel en tel hier dan extra ruimte bij op. Zo weet je zeker dat alles in je bus, aanhanger of verhuiswagen zal passen.

Vergelijk offertes

Heb jij een verhuizing in te plannen? Dan kunnen wij je helpen een betrouwbaar en betaalbaar verhuisbedrijf te vinden. Met onze vergelijkingstool kun je meerdere verhuizers tegelijkertijd bereiken en hen offertes laten maken. De beste deal en de beste verhuizer heb je hier dan zo uitgepikt.