Is er een tekort aan laadpalen in Nederland?

Ricardo
Ricardo

5+ jaar ervaring in de bouwbranche.

Uit talloze onderzoeken blijkt dat de helft van de best bezochte dag attracties in ons land te weinig, of zelfs geen laadpalen aanbieden. Dat, samengevoegd met het feit dat de cijfers van het aantal elektrische auto’s op Nederlandse wegen met vors aan het stijgen zijn, is uiteraard alle perken te buiten. Van de 13.208 stadsdelen in Nederland zijn er volgens onderzoek bijna 5000 voorzien van laadpalen.

Tekort per deel van Nederland

Op dit moment zijn er in Nederland zo’n 63.000 openbare laadpalen in Nederland, en in totaal waren er aan het einde van 2020 292.630 elektrische en hybride voertuigen tot bezitting van inwoners hier. Het gemiddeld beschikbare laadpalen in Nederland is wel gehalveerd na het corona pandemie, maar het aantal elektrische (en hybride) voertuigen is de afgelopen twee jaar in tegenstelling erg gegroeid, en openbare laadpalen zijn er op achteruit gegaan. Het is vrij bekend dat het aantal elektrische voertuigen niet in heel Nederland met vors toenemen, dat verschilt in elk deel in het land. In Drenthe zijn zo maar 0,65 oplaadpunten beschikbaar per 1.000 huishoudens, dat is 7,5 per 1.000 huishoudens in Noord-Holland.

Den Haag komt na onderzoek het beste uit de test qua openbare laadwensen van elektrische rijders. De vierde stad in Nederland werd in 2019 verwacht na 2020 meer dan 80% van de laadbehoefte in de stad te voldoen met openbare laders. Onze hoofdstad, Amsterdam, is met 79% de tweede in het lijst en Rotterdam volgt na met 75%. Andere gemeenten die relatief goed scoren in de openbare laders zijn Amstelveen en Barendrecht. Zo merk je vooral dat het de grotere steden zijn die

De groei breidt zich dus wel duidelijk uit, maar openbare laadpalen blijven toch achter. Echter komen er steeds meer snel-laders bij. Opladen met een snel-lader is wel een stuk duurder en dus voor velen dan ook minder aantrekkelijk. Daarom wenden veel elektrische-rijders zich tot laadpalen aan huis. Dat is een eenmalige investering die ervoor zal zorgen dat deze elektrische voertuigen geen of zelden openbare laadpalen nodig zullen hebben.

Groei

Vaak plaatsen gemeenten alleen nieuwe laadpalen wanner EV-rijders er om vragen- wat dus lang niet iedereen doet. Na onderzoek wordt er verwacht dat in 2025 elke inwoner in Nederland elektrisch wil rijden en dat alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Volgens de onderzoekers moet het laadpaalnetwerk snel en slim worden uitgebreid, zonder dat het milieu erdoor wordt betast. De leiding daarvoor ligt bij gemeenten.

 

Gerelateerd:

Direct naar:

Ontvang offertes van specialisten in uw regio

Deel deze pagina op: