Er zijn tegenwoordig verschillende manieren om een offerte zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de klant zodat deze eerder wordt geaccepteerd. Hoe meer offertes geaccepteerd worden, des te meer omzet u zelf gaat maken. Maar wat is de beste manier om een aantrekkelijke offerte te maken die de potentiële klant onmiddellijk toespreekt? Lees hieronder verder voor 10 handige offertetips om meer omzet te kunnen halen uit uw offerte.

 

Offerte versus opdrachtbevestiging

Het is van groot belang om na te gaan wanneer u een offerte uit dient te sturen en wanneer een opdrachtbevestiging volstaat. Indien de klant alleen bezig is met uw bedrijf en enkel vraagt om een offerte om zo na te gaan wat de deal inhoudt, dan is een opdrachtbevestiging meer dan voldoende. Is de klant benieuwd naar de inhoud van een bepaald product of dienst en wat de kosten en voordelen hiervan zijn? Dan dient u een offerte te sturen naar de klant zodat de klant op de hoogte kan zijn van uw aanbod.

Tip 1: Klantgericht schrijven

Zorg ervoor dat de offertetekst zo klantgericht mogelijk wordt geschreven zodat deze de klant direct aanspreekt. Hierbij is het belangrijk dat u rekening houdt met de volgende zaken:

  • Schrijf geen lange lappen tekst en alinea’s maar gebruik korte zinnen.
  • Zorg voor een overzichtelijke prijsopgave waarbij de klant in één oogopslag kan inzien wat de bijbehorende kosten zijn. Gebruik opsommingen, tabellen, vetgedrukte woorden of woorden onderlijnen.
  • Houd moeilijke woorden achterwege en maak gebruik van spreektaal zodat de klant begrijpt wat uw aanbod precies inhoudt.
  • Behoud uw humor zodat de klant een prettig gevoel krijgt bij het doornemen van uw offerte.

Tip 2: Op de klantbehoefte inspelen

Het is zeer belangrijk om in te spelen op de behoeften van de klant. U kunt nagaan wat de behoeften van de klant zijn door actief te luisteren tijdens het verkoop of introductiegesprek. Volgens onderzoek zijn de kosten van de offerte zelfden de doorslaggevende factor van het accepteren van de offerte of niet. Daarnaast gaat een klant sneller akkoord als de offerte zo klantgericht mogelijk wordt gemaakt. U kunt gebruik maken van woorden of citaten van de klant zelf, of het probleem van de klant nogmaals in de offertetekst vermelden zodat de klant merkt dat u echt hebt geluisterd.

Tip 3: Klantgericht denken

Het is aan te raden om te zorgen voor alternatieven in het geval de klant niet akkoord gaat met de huidige offerte. Zorg hierbij niet voor 1 maar liefst voor meerdere alternatieven. Het kan namelijk zo zijn dat de klant wel degelijk interesse heeft in de producten en diensten van uw bedrijf, maar niet in het specifieke aanbod dat u hebt toegestuurd. Daarnaast kunt u in plaats van 1 aanbod meerdere toesturen, waarbij de klant op basis van budget kan kiezen. Hierbij plaatst u de goedkoopste optie bovenaan, ook wel ‘upselling’ genoemd. Tenslotte kunt u ook klantgericht denken door ‘cross-selling’, wat inhoudt dat u bepaalde aantrekkelijke extra’s aanbiedt als de klant akkoord gaat met de offerte. De klant is dan sneller geneigd om de offerte te accepteren.

Tip 4: Ken uw eigen prijs

Het is belangrijk om uw eigen prijs goed te kennen en precies te weten hoe deze is opgebouwd. Indien u dit onder de knie heeft, dan weet u ook in hoeverre het mogelijk is om te onderhandelen over de prijs of over voorwaarden en of kortingen uitgeven een mogelijkheid is. Behoud de waarde van uw producten en diensten uw prijs zodat de klant ook onder de indruk is dat uw product en dienst waardig is. Daarnaast gaat de klant door telkens kortingen uit te geven de volgende keer ook verwachten dat u de prijs verlaagt. Uw originele eigen prijs is dan niet meer van hoge waarde.

Tip 5: Persoonlijke benadering

Zorg voor een zo persoonlijk mogelijke hantering tijdens het opstellen van de offertetekst. Het is de bedoeling dat de potentiële klant zich direct thuis voelt met uw aanbod. Door een persoonlijke offerte te sturen zal de klant sneller de offerte accepteren wat dus vervolgens ook leidt tot een hogere omzet. U kunt de offerte persoonlijk maken door bijvoorbeeld:

  • De woorden van de klant laten voorkomen in de offerte
  • De kleuren van de klant gebruiken in de lay-out
  • Het logo van de klant plaatsen op de voorpagina
  • Een persoonlijke notitie toevoegen bij het versturen van de offerte.

Tip 6: Wees duidelijk en direct

Zorg voor een duidelijk en directe tekst zodat de klant direct kan herleiden wat de hoofdboodschap is van de offerte. Zorg verder voor een concrete omschrijving en volledige informatie. Verder is het belangrijk om hulpwerkwoorden die gevoelens van twijfel op kunnen wekken te vermijden. Denk aan woorden zoals ‘zullen’, ‘willen’, ‘zijn’, en ‘hebben’.

Tip 7: Speel in op de emoties van klanten

Speel in op de emoties van de klant door gebruik te maken van een positieve schrijftaal en van krachtwoorden zodat deze zich aangenaam en vertrouwd voelt tijdens het lezen van uw aanbod. Hierbij worden positieve emoties opgewekt bij de lezer. Vermijd negatieve en twijfelwoorden die de klant onaangenaam laten voelen.

Tip 8: Gebruik professioneel beeldmateriaal

Maak gebruik van professionele afbeeldingen en logo’s en gebruik deze enkel indien ze van toepassing zijn. Een offerte vol met afbeeldingen die geen betrekking hebben op de offerte komt onprofessioneel over.

Tip 9: Aanbieden van de offerte

Nadat de offerte is opgesteld is het belangrijk om de offerte op de juiste manier aan te bieden. De meest voorkomende manieren zijn:

  • Het presenteren van de offerte aan een leidinggevende middels een afspraak.
  • De offerte via de mail versturen.
  • De offerte per post sturen.
  • Door de offerte persoonlijk te overhandigen.

Tip 10: De offerte opvolgen

Even belangrijk als het opstellen en het versturen van de offerte is het opvolgen hiervan. Stuur de offerte nog vóór de beloofde datum om extra indruk op de klant te maken. De klant wil graag voelen dat u moeite doet voor de opdracht en waardeert het als u de offerte op de juiste wijze opvolgt.

Offertes opstellen is niet iets wat u zomaar doet, maar u dient de nodige mate aan aandacht te besteden hieraan. Het is namelijk belangrijk om een offerte op te stellen waarbij u aandacht besteed aan de behoeften van de klant. Hoe klantgerichter de offerte, des te sneller de klant geneigd is om met uw offerte akkoord te gaan.