Bent u benieuwd naar de reden waarom bepaalde offertes in het verleden zijn afgewezen en bent u te druk om het allemaal uit te zoeken? Deze taak kan prima uitbesteed worden middels het uitvoeren van een offertecheck. Zo wordt de kwaliteit van uw offerte bepaald en herschreven. Maar wat is de offertecheck nou precies? U komt het te weten door hieronder verder te lezen.

Wat is een offertecheck?

Een offertecheck is veel meer dan alleen het checken van een offerte op eventuele fouten. U ontvangt tijdens een standaard offertecheck verbetertips, er wordt gecheckt in hoeverre uw offerte klantgericht is volgens uw specifiek doelgroep en u ontvangt advies over de structuur en de bouw van de offerte en over de beste manieren om de prijs en totale kosten te presenteren. Daarnaast kunt u een taalkundige check verwachten en uiteindelijk eventueel ook een geheel herschreven offerte, afhankelijk van welke offertecheck u kiest. Door een eenmalige offertecheck kunt u zoveel leren, dat u aan de hand van de herschreven offerte al uw toekomstige offertes hierop kunt baseren.

Waarom een offertecheck?

Het is belangrijk de een potentiële klant zichzelf geheel kan herkennen in de offerte die u aanbiedt. Om deze reden dient de offerte ook zo klantgericht mogelijk opgesteld te worden. Klanten vinden het namelijk belangrijk dat ze gewaardeerd worden, dat er naar ze wordt geluisterd en dat u begrip en empathie toont voor de klant. Daarnaast dient u in te spelen op de behoeften van de klant. Een offertecheck is hierbij belangrijk om een professionele offerte uit te brengen, welke de klant persoonlijk aanspreekt en concurrerend is ten opzichte van de concurrenten.

Hoe werkt een offertecheck?

Middels een offertecheck wordt de inhoud van een offerte geheel doorgenomen en gecontroleerd. Denk niet alleen aan de opbouw en de lay-out van de offerte, maar ook de duidelijkheid van de offerte. Een offertecheck gaat na of u alle voordelen voor de klant benoemt en of het aanbod wel op de behoeften en wensen van de klant aansluit. Nadat u uw offerte opstuurt in een Word bestand en deze wordt gecheckt, kunt u zelf vervolgens met de uitkomsten van de check aan de slag. Zo kunt u nu een verbeterde offerte opmaken die nauwer aansluit op de klant en waarvan het succes van accordering wat hoger ligt.

Kosten offertecheck

Een offertecheck is niet gratis. De kosten voor een offertecheck kunnen variëren afhankelijk van wie de check uitvoert. Er zijn verschillende bedrijven maar ook freelancers die offertechecks uitvoeren. Hierbij hanteert ieder een eigen tarief. Daarnaast zijn de kosten verder nog afhankelijk van de complexiteit van de offerte en van de lengte. Hoe langer en complexer de offerte, des te hoger de kosten ook zullen zijn. De gemiddelde kosten voor het checken van een standaard offerte treft u in de tabel hieronder:

Soort check Pagina’s Kosten per offerte
Simpele check 1-2 100 – 130
Standaard check 2-3 150 – 190
Uitgebreide check 3+ Enkel op offerte

Voordelen en nadelen van een offertecheck

Een offertecheck kient niet alleen goede maar ook slechte kanten. Hieronder treft u een overzicht met de verschillende voor-en nadelen van het uitvoeren van een offertecheck:

Voordelen Nadelen
U bespaart tijd door uw offerte eerst op professionele wijze volledig te laten checken op allerlei vlakken voordat deze de deur uitgaat. De kosten kunnen flink oplopen afhankelijk van waar u de check laat doen en de lengte en complexiteit van de offerte.
Een offertecheck bespaart ook geld die u anderzijds zou moeten betalen aan iemand om de offerte na te checken. U hebt zelf geen controle op de resultaten van de check.
Uw klanten ontvangen een klantgerichte offerte die volledig aansluit op hun behoeften en die ze direct persoonlijk aanspreekt. Niet alle offertechecks accepteren ingewikkelde opdrachten.
U kunt meer omzet halen uit de offertes die u uitstuurt.

Wat als de klant niet tevreden is met de check?

Is de klant niet tevreden met de offertecheck die is uitgevoerd? Dan ontvangen klanten in de meeste gevallen het geld terug. Om hiervoor in aanmerking te komen dient de klant eerst te kijken naar de algemene voorwaarden die in de bijlagen van de offerte zitten. In de algemene voorwaarden behoort te staan wat de stappen zijn die de klant dient te nemen in het geval er sprake is van ontevredenheid met de resultaten van de offertecheck. Nadat de klant alle stappen heeft doorgenomen kan de klant uiteindelijk het betaalde geld terugkrijgen. Het is hierbij wel de bedoeling dat de klant op discrete en eerlijke wijze te werk gaat en geen gebruik maakt van de verbeteringen die al reeds zijn gemaakt.

Middels het voeren van een offertecheck kunt u niet alleen uw offertes zo professioneel mogelijk maken door deze te laten controleren, maar u bespaart ook geld terwijl uw klanten een klantgerichte offerte ontvangen die ze meteen aanspreekt zodat u zelf meer omzet kunt halen uit de offertes die u uit de deur stuurt.