De eerste indruk die een potentiële klant krijgt van uw bedrijf en de offertes die u uitbrengt zijn bepalend voor de mate waarop klanten akkoord gaan met de offerte. Een klant die een positieve eerste indruk krijgt is meestal al overtuigd en geïnteresseerd om meer van uw bedrijf te weten. Aangezien u maar eenmaal de kans krijgt om een goede eerste indruk te maken op de klant, is het belangrijk om na te gaan op welke manieren u een goede indruk kunt maken. Maar wat is het belang van de eerste indruk van een offerte en hoe kan de eerste indruk de kans dat de klant akkoord gaat met de offerte beïnvloeden? U leest het allemaal hieronder.

Het belang van de eerste indruk

De eerste indruk die een klant krijgt van uw offerte is grotendeels bepalend voor de rest van het verkoopproces. Een eerste indruk kunt u maar eenmaal maken. Als mens zijn we snel geneigd om een ander te veroordelen, wat tot een negatieve eerste indruk kan leiden. Hoe beter de eerste indruk die uw potentiële klant krijgt van uw bedrijf, des te sneller de klant akkoord zal gaan met de offerte. Zorgen dat uw klanten een goede eerste indruk krijgen van de offertes die u uitbrengt is dus uitermate belangrijk.

Vooroordelen

Vooroordelen kan worden omschreven als het uiten van een persoonlijke mening welke niet is gebaseerd op werkelijke feiten of oordelen. In de meeste gevallen gaat het hierbij om generaliseringen, wat een negatieve invloed kan uitoefenen op de manier van denken en doen van de klant. Denk hierbij voornamelijk aan de beslissing die genomen dient te worden om akkoord te gaan met de offerte. U kunt voorkomen dat klanten een vooroordelen over uw bedrijf krijgen door een juiste eerste indruk te maken.

De eerste indruk op uw houding

Het is belangrijk om een goede eerste indruk te maken op uw houding. Het is aan te raden om de klant een stevige hand te geven tijdens de afspraak en te zorgen voor voldoende oogcontact. Let wel op dat u niet te dominant overkomt bij de klant. Verder is een natuurlijke glimlach voldoende om de klant een positieve eerste indruk te geven van uw houding.

De eerste indruk op uw kleding

Om een goede eerste indruk te geven op uw kleding dient u zich passend en op professionele wijze aan te kleden voor uw afspraak met de klant. Draag zakelijke kleding. Denk zo aan een kostuum, een colbert, een stropdas, een schoon overhemd, passende schoenen, een broekriem en geschikte sokken. Ook vrouwen kunnen denken aan een nette jurk of rok, colbert of jasje, passende en niet al te drukke sieraden, nette hakken en wat make-up. Verder is het aan te raden om te zorgen dat u lekker ruikt tijdens de afspraak.

Eerste indruk op uw woorden

Maak een positieve eerste indruk door de juiste woorden te gebruiken. Hierbij is het belangrijk om nooit te beginnen met een verontschuldiging om de klant niet de indruk te geven dat u deze lastigvalt. Verder is het belangrijk dat u de naam van de klant goed kent. Een bedrijf die niet weet hoe de naam van een klant uitgesproken moet worden komt onprofessioneel over. Verder kunt u een goede eerste indruk op de klant maken door de klant ‘ja’ te laten zeggen. U kunt hierbij simpele vragen stellen waar de klant meestal vanzelfsprekend ‘ja’ op zal antwoorden. Tenslotte is het belangrijk om een geldige reden te hebben als u langs de klant gaat of de klant belt.

De eerste indruk op de offerte

Om een goede eerste indruk te maken op de inhoud van de offerte die u opstelt dient u rekening te houden met de juiste lay-out en een geschikte openingszin. De openingszin bepaalt in de meeste gevallen in hoeverre de potentiële klant wel interesse heeft om de offerte verder te willen doornemen. Zorg verder voor een formele en persoonlijke aanhef zodat de klant zich persoonlijk voelt aangesproken en een inleiding die de klant nieuwsgierig maakt naar de inhoud van de offerte. Maak bij voorbaat geen gebruik van de standaard openingszinnen zoals die vroeger altijd werden gebruikt. Openingszinnen zoals ‘Naar aanleiding van..’ worden inmiddels als ouderwets beschouwd en zijn niet persoonlijk gericht naar de klant. Een andere manier om een goede eerste indruk te maken op de inhoud van uw offerte is door de offerte te starten met een citaat van de klant zelf en door de woorden van de klant te gebruiken in de tekst. De klant krijgt zo de indruk dat u aandacht besteed aan de klant, dat u de klant waardeert en dat u luistert naar de klant. Stuur de offerte verder altijd netjes op tijd of beter nog, ruim op tijd.

Het maken van een goede eerste indruk is zeer belangrijk, niet alleen voor uw omzetmarge maar ook voor de mate waarop uw klanten wel of niet akkoord gaan met de offertes die u uitbrengt. Hoe beter de eerste indruk die de klant van uw bedrijf krijgt, des te sneller de klant de offerte goedkeurt.