Het maken van een offerte is een belangrijke taak binnen het verkoopproces. Hoe aantrekkelijker de offerte is opgesteld, des te meer kans dat de klant de offerte accepteert en gebruik maakt van de diensten of producten van uw bedrijf. Uw offerte geeft de potentiële klant namelijk meer inzicht tot de totale kosten en wat de klant hiervoor terugkrijgt. Maar wat maakt een offerte nou aantrekkelijk en hoe wordt een offerte zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt? Lees hieronder verder om het allemaal te weten.

Wat is een aantrekkelijke offerte?

Een offerte is een officieel aanbod dat u middels een samengesteld document aan de klant geeft. In een offerte staat wat u te bieden heeft en tegen welke prijs. Hierbij dient de potentiële klant bij akkoord de offerte goedkeuren. Over het algemeen geldt dat hoe aantrekkelijker de offerte, des te eerder de klant geneigd is om de offerte te accepteren. Maar wat maakt een offerte aantrekkelijk? Denk zo aan de volgende zaken:

  • Een klant vindt een offerte aantrekkelijk als deze de indruk krijgt dat de offerte de klant persoonlijk aanspreekt en de boodschap van de offerte goed kan interpreteren zoals deze is bedoeld.
  • Een offerte wordt als aantrekkelijk beschouwd door een klant als deze het gevoel krijgt dat er niet alleen aandacht is besteed aan het opstellen van de offerte, maar ook dat de klant zich gewaardeerd voelt.
  • Zorg tenslotte voor een offerte die goed aansluit op de wensen en behoeften van de potentiële klant. Om dit te doen dient u eerst de wensen van de klant in kaart te brengen, en vervolgens ervoor zorgen dat u een passende offerte opstelt.

Onderdelen van een aantrekkelijke offerte

Een aantrekkelijke offerte is zo concreet en duidelijk mogelijk. Er zijn verschillende componenten die onderdeel vormen van een offerte. De meeste standaard offertes bevatten de volgende onderdelen:

  • De contactgegevens, zowel van uw bedrijf als van de klant.
  • Offertedatum en offertenummer. Dit is handig ter administratie voor zowel uw eigen gemak als dat van de klant.
  • Het aanbod (de producten of diensten). Zorg voor een duidelijke specificatie zodat de klant ook kan kiezen uit alleen bepaalde producten en diensten in plaats van het hele aanbod.
  • De totale kosten. Hou rekening met de 21% btw voor het gemak van de klant. Indien er verder nog extra kosten bijkomen zoals kilometerkosten of administratiekosten, vermeld dat in de offerte.
  • De vervaldatum van de offerte. Zo kan de klant weten wanneer er een antwoord gegeven moet worden op de offerte voordat deze niet meer geldig is.
  • Een verwijzing naar de algemene voorwaarden. Hierin kunt u de geldige voorwaarden en gemaakte afspraken plaatsen zodat alle betroken partijen weten waar ze aan toe zijn.

10 tips om een aantrekkelijke offerte te maken

Hieronder treft u 10 handige tips die gehanteerd kunnen worden om een offerte aantrekkelijk mogelijk te maken.

  1. Aantrekkelijke voorpagina

Zorg ervoor dat uw pagina interesse opwekt bij de potentiële klant door deze zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat deze de aandacht van de klant direct op positieve wijze pakt. Maak daarnaast gebruik van een professioneel huisstijl.

  1. Professioneel beeldmateriaal

Zorg ervoor dat al het beeldmateriaal dat in de offerte wordt gebruikt professioneel is. Voeg geen nutteloze afbeeldingen maar zorg ervoor dat deze extra waarde aan de offerte toevoegt, zoals het plaatsen van een logo.

  1. Manier van versturen

Bepaal hoe u de offerte het best kunt versturen. Deze beslissing kan per klant varieren. Denk zo aan de standaard manier: e-mail, maar ook aan post of via een persoonlijke overhandiging. Zorg in dat geval voor een nette envelop of passend verpakmateriaal dat opvalt bij de klant.

  1. Vetgedrukte woorden

Maak het de klant zo makkelijk mogelijk door de belangrijkste gegevens vet te drukken of te onderstrepen. Zo kan de klant in één oogopslag begrijpen wat de hoofdboodschap van de offerte is. Dit maakt de offerte ook aantrekkelijker te lezen.

  1. Controleer op fouten

Wees er zeker van dat de offerte geen fouten bevat. Denk zo aan spelfouten of grammaticale fouten, maar ook het verkeerd intoetsen van de naam van uw klant. Dit komt onprofessioneel en slordig over en zal de klant niet aantrekken om de offerte verder door te nemen.

  1. Gebruik kleuren

Wees creatief en gebruik kleur in de offerte. Slim zou zijn om specifieke kleuren te hanteren, zoals de kleuren van uw bedrijf of van die van de klant. Dit leest prettiger en komt ook aantrekkelijker over.

  1. Wees overzichtelijk

Schrijf geen lappen teksten maar maak gebruik van opsommingen door het gebruiken van bullets. Dit maakt de offerte aantrekkelijker. Splits daarnaast uw werkzaamheden of producten uit zodat de klant een keuze kan maken uit de producten of diensten en maak een overzichtelijk prijsoverzicht.

  1. Persoonlijk

Stel de offerte zo persoonlijk mogelijk op. Klanten waarderen een persoonlijke benadering en voelen zich eerder aangetrokken tot uw bedrijf.

  1. Wees duidelijk en concreet

Zorg voor voldoende duidelijkheid en transparantie en maak duidelijke afspraken. Dit zorgt voor meer vertrouwen bij de klant. Hou kleine lettertjes en strenge voorwaarden achterwege. Maak daarnaast duidelijk wat de voordelen zijn voor de klant als deze de offerte accepteert.

  1. Verzendmoment

Verstuur de offerte het liefst vóór het afgesproken moment. Dit levert pluspunten op bij de klant omdat u professioneel, ervaren en gemotiveerd overkomt. Dit maakt uw aanbod extra aantrekkelijk.

Zorg bij het opstellen van uw offertes dat u rekening houdt met het feit dat een aantrekkelijke offerte sneller opvalt in de ogen van de klant. Hoe aantrekkelijker de offerte die u naar uw klanten toe uitbrengt, des te sneller de klant akkoord zal gaan met uw aanbod.