Het opstellen van aantrekkelijke en klantgerichte offertes is niet altijd even makkelijk, er zijn namelijk verschillende zaken waar u rekening mee dient te houden. Dit geldt voornamelijk wanneer er ook wordt gekeken naar de omzet. Er zijn verschillende manieren om nóg meer omzet te halen uit de offertes die u stuurt naar uw klanten. Maar hoe kunt u meer omzet halen uit de offertes die u uitgeeft? Lees hieronder verder zodat u het allemaal komt te weten.

Klantgericht schrijven

Wilt u nog meer omzet halen uit de offertes die u uitstuurt? Belangrijk is om de offerte zo klantgericht mogelijk te maken zodat deze de klant onmiddellijk aanspreekt. Schrijf daarom geen lange teksten, houd de alinea’s kort en zorg voor een overzichtelijk kostenplaatje inclusief bijkomende kosten. Maak verder gebruik van opsommingen, woordjes vetdrukken, schuindrukken of onderlijnen en gebruik tabellen en grafieken. Behoud tenslotte uw humor en vermijd moeilijke woorden zodat de klant bij het lezen van de offerte niet alleen direct weet wat de offerte inhoudt maar dat de klant ook een prettig gevoel krijgt wanneer de offerte wordt doorgenomen.

Op de klantenbehoefte inspelen

Als bedrijf is het belangrijk om de behoefte van de klant te achterhalen. Dit kan door actief naar de klant te luisteren tijdens het eerste verkoopgesprek. Uit het gesprek dient u te kunnen herleiden wat de klant nodig heeft. Deze informatie kunt u vervolgens gebruiken om een klantgerichte offerte op te stellen. Door een offerte uit te geven waarbij de klant zich direct en persoonlijk aangesproken voelt zal de klant zich gewaardeerd voelen. Hoe klantgerichter de offerte, des te meer omzet u kunt verwachten aangezien meer klanten akkoord zullen gaan met uw offertes.

Klantgericht denken

Wilt u uiteindelijk meer omzet kunnen halen uit uw offertes? Denk dan klantgericht en zorg voor andere alternatieven voor het geval de klant niet (geheel) akkoord gaat met uw aanbod. Het kan namelijk zo zijn dat de klant wel interesse heeft in uw producten en diensten maar niet in het specifieke aanbod. Door de klant alternatieven aan te bieden zal de klant sneller geneigd zijn om de druk te voelen dat er een keuze moet worden gemaakt. Om nog meer omzet te kunnen halen uit de offerte kunt u ook gebruik maken van ‘upselling’ door de klant enkele alternatieven toe te sturen waarbij de goedkoopste helemaal bovenaan staat. Ook ‘cross-selling’ kan worden gehanteerd door aantrekkelijke extra’s te bieden aan de klanten zodat deze sneller akkoord gaan.

Ken uw bodemprijs goed

Het is van groot belang om uw eigen prijs goed te kennen, inclusief de opbouw van uw prijs. Zo kunt u ook nagaan in hoeverre het uitgeven van een korting mogelijk is. Hou wel rekening dat u de waarde van uw eigen producten en diensten dient te waarborgen. Door het geven van kortingen of door de prijs te verlagen verlaagt u als het ware ook uw kwaliteit. Verder zal de klant verwachten dat u telkens een korting dient te geven als u dit eenmaal doet.

Hanteer een persoonlijke benadering

Door een persoonlijke benadering te hanteren zullen klanten zich sneller vertrouwd en thuis voelen tijdens het doornemen van de offerte. De klant dient zichzelf namelijk helemaal te kunnen inleven in uw aanbod. Hoe sneller de klant akkoord gaat met de offerte, des te hoger de omzet dat u kunt verwachten. Maak de offerte zo persoonlijk mogelijk door woorden en citaten van de klant te plaatsen in de offertetekst. Gebruik daarnaast de kleuren van de huisstijl van de klant in uw offerte lay-out, plaats eventueel het logo van de klant op de voorpagina en voeg een persoonlijke notitie toe aan de offerte.

Duidelijk, direct en positief

Ga na of de offerte duidelijk en direct genoeg is zodat de klant in één oogopzicht kan zien wat het aanbod van de offerte precies inhoudt. Denk zo aan een volledige en duidelijke beschrijving van de producten of diensten, de kosten en de voordelen. Verder is het belangrijk om in te spelen op de emoties en de gevoelens van de klant. Dit kunt u doen door een positieve schrijfwijze te hanteren waarbij gebruik wordt gemaakt van krachtwoorden en waarbij negatieve en twijfelwoorden worden herschreven. Wanneer de klant een positieve offertetekst doorneemt zal deze sneller een prettig gevoel hebben van binnen waardoor de klant ook eerder bereid is om akkoord te gaan met de offerte. Hoe sneller de klant akkoord gaat, des te hoger de omzet.

Ga professioneel te werk

Ga op professionele wijze te werk door bijvoorbeeld hoge kwaliteit afbeeldingen en logo’s te gebruiken. Maak daarnaast enkel gebruik van afbeeldingen of logo’s als deze relevant zijn en betrekking hebben op de offerte. Wilt u echt een professionele indruk achterlaten? Laat uw offertes dan opstellen door een tekstschrijver.

De offerte aanbieden op juiste wijze

Bied de offerte op de juiste wijze aan zodat u kunt profiteren van een verhoogde omzet. Er zijn verschillende manieren om een offerte aan te bieden, waarbij de beste manier een persoonlijke presentatie is. U kunt hierbij een afspraak maken om de presentatie uit te voeren. Daarnaast kunt u de offerte ook via de mail sturen, per post of door deze persoonlijk te geven aan de leidinggevende. Wilt u extra opvallen? Verpak de offerte dan op een unieke manier. De klant zal uw extra moeite zeker waarderen en dat gaat u merken aan de cijfers van uw omzet.

Het opvolgen van de offerte

Nadat de offerte is verstuurd is het belangrijk om deze nog op te volgen. U kunt uw omzet vergroten door de offerte nog vóór de afgesproken datum te sturen zodat de klant onder de indruk is van uw dienstverlening.

Wij helpen u graag met het behalen van meer omzet uit de offertes die u uitbrengt naar de klanten. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden die wij te bieden hebben? Neem dan gerust contact op met ons zodat we samen checken wat we voor u kunnen betekenen.