Een offerte heeft een belangrijk doel: potentiële klanten overhalen om uw diensten af te nemen. En daarom is het belangrijk dat u uw offerte opstelt met de deze klant in uw achterhoofd. Zij willen in één keer bepaalde informatie kunnen vinden: wat wordt er gedaan, wanneer kan het gedaan worden en hoeveel kost het. Voor juridische redenen is het belangrijk dat u een offerte opstelt met meer informatie, zoals de gegevens van uw bedrijf, een einddatum en de regels over het accepteren van de offerte. Met een bulletlist trekt u de ogen van de klant direct naar de punten waarin ze echt zijn geïnteresseerd.

Klanten lezen niet, ze scannen

Een bulletlist is erg effectief, omdat uw klanten uw offerte niet woord voor woord zullen lezen, maar ze scannen hem. Het is uw taak om ervoor te zorgen dat de klant in de offerte niet wordt overladen met informatie, maar dat ze in één oogopslag zien wat ze willen weten: wat, wanneer en voor hoeveel. De schrijftaal is netjes, maar modern en vlot, er is geen excuustaal en het geheel is kort, maar compleet. U neemt het heft in handen en leidt de klant door uw offerte in plaats van dat zij de informatie moeten gaan zoeken. En een bulletlist doet dan wonderen.

Orde scheppen in de chaos

Zelfs als internet gebruikers informatie opzoeken online, willen ze een tekst vinden waarmee ze direct bij hun antwoorden komen. Daarom hebben teksten online vaak veel tussenkopjes en zijn ze erg structureel opgesteld. Het beste voorbeeld hiervan zijn de top-teksten, met een top 20 van de beste rock nummers allertijden, bijvoorbeeld. Een bulletlist doet precies hetzelfde. Het is een lijst waarmee u uw offerte beter scanbaar maakt voor de klant, u leidt het oog naar de juiste informatie, uw offerte wordt beter te begrijpen en korter. De kracht van de bulletlist moet niet worden onderschat en dan heeft u verscheidene opties tot uw beschikking.

Verschillende soorten bullets

Bij het maken van uw offerte heeft u beschikking over een aantal soorten bullets.

  • Door een puntje te gebruiken maakt u een opsomming, maar deze opsomming heeft geen rangorde. Deze bulletlist is daar een goed voorbeeld van.
  • Door een pijltje te gebruiken legt u de nadruk op een belangrijk punt in uw bulletlist. Dit kan een stukje informatie in de lijst zijn die voor uw klant van extra interesse is.
  • Voor een bulletlist waarbij onderdelen kunnen worden geselecteerd gebruikt u vierkantjes. Dit is een handige optie als u de klant de keuze geeft uit verschillende diensten.
  • Een plusteken heeft een soortgelijke functie als een pijltje. U geeft ermee aan dat een bepaald onderdeel van uw bulletlist beter/kwalitatiever/goedkoper is dan de rest.
  • Wilt u een rangorde toevoegen, dan gebruikt u getallen. U kiest deze optie onder andere om een stappenplan voor te stellen.
  • Een vinkje is een visuele bullet en het vertelt uw klant dat iets is gedaan en dat er geen actie nodig is. U kunt ermee aangeven welke taken u gaat verrichten als onderdeel van de overeenkomst, bijvoorbeeld.

Enkele regels

Er zijn enkele regels om rekening mee te houden als u een bulletlist gebruikt. Allereerst is het belangrijk dat u informatie heeft die op die manier kan worden samengevat. Gebruik geen bulletlist omdat het wordt aangeraden, maar omdat het waarde toevoegt. Vervolgens is het goed om niet meer dan 5 bullets te gebruiken en niet minder dan 3. Een lijstje met 3 bullets is het meest effectief, maar dat is in offertes niet altijd mogelijk. Houd de informatie kort en gebruik de bulletlist in uw voordeel. Het is uw kans om een lange tekst op te delen in kleine onderdelen en deze overzichtelijk te maken. Door te veel tekst aan de bullets toe te voegen, bereikt u het tegenovergestelde.

De voor- en nadelen van een bulletlist

Gebruik van een bulletlist heeft grote voordelen, maar er zijn ook enkele nadelen te noemen. Niet alle offertes lenen zich voor het gebruik van een bulletlist. De voor- en nadelen vindt u hier.

Voordelen bulletlist

  • Met een bulletlist trekt u de aandacht van de klant direct naar informatie waarnaar ze op zoek zijn.
  • Het geeft u de mogelijkheid een lange tekst in weinig woorden samen te vatten.
  • Klanten lezen een bulletlist liever dan een alinea met tekst.
  • Klanten onthouden beter wat er in een bulletlist staat.
  • De klant kan altijd gemakkelijk terug kijken naar de bulletlist en in één oogopslag herinnerd worden aan wat ze willen weten.

Nadelen bulletlist

  • Soms is het lastig om bepaalde belangrijke informatie in een korte bulletlist samen te vatten.
  • Een bulletlist is het meest effectief als u 3 tot 5 bullets gebruikt.
  • Past u de bulletlist verkeerd toe, dan kan het juist verwarring opwekken.

Gebruik een tabel als alternatief

Als u moeite heeft een goede bulletlist te maken, dan kan een tabel soms uitkomst bieden. Dit is ook een manier om informatie op een korte en krachtige wijze samen te vatten. Als u meerdere kolommen nodig heeft om dit te doen of als u het op een schematischere manier wilt uitbeelden, dan is een tabel een betere optie. Het effect is hetzelfde en de regels ook. Het is belangrijk om de tekst in de tabel kort te houden, duidelijk en relevant voor de lezer. Zorg ervoor dat het informatie is waar de klant in is geïnteresseerd en wat ze snel terug moeten kunnen vinden. Houd het simpel en met een tabel wijst u de klant direct naar de informatie die ze nodig hebben.

Een duidelijke offerte

Een tabel en een bulletlist zijn manieren waarop u communiceert met de klant zoals zij geïnformeerd willen worden. En dat betekent dat u er uw offerte duidelijker mee maakt. Hoe duidelijker uw offerte, hoe positiever het gevoel dat u bij de klant opwekt. En een positief gevoel leidt weer tot een grotere kans op een acceptatie. Heeft u er de mogelijkheid toe, gebruik dan een bulletlist of een tabel in uw voordeel. U zult merken dat u dan zelf ook gemakkelijker communiceert.