Volgens cijfers zijn 70% van klanten die middels emoties worden aangetrokken tot een bedrijf tevreden met de diensten en producten van het bedrijf. Hoe meer betrokken de klant zich voelt, des te meer emoties aan de zakenrelatie zijn verbonden waardoor u vervolgens ook meer omzet maakt. Maar wat is de invloed van het losmaken van emoties bij de klant op uw omzet en om welke emoties gaat hier hierbij vooral? U leest het allemaal hieronder.

Emoties losmaken bij de klant

Capgemini heeft uitgebreid onderzoek verricht om na te gaan wat het verband is tussen emoties en omzet van een bedrijf. Volgens Capgemini kunt u tot wel 5% meer omzet maken als u meer emotie losmaakt bij uw klanten door op correcte wijze de volgende zaken te combineren met elkaar:

  1. Respect: Kom alle afspraken na die u hebt gemaakt met de klant. Dit bevordert integriteit, eerlijkheid en vertrouwen bij de klant.
  2. Wederzijdse relatie: Bouw een langdurige wederzijdse relatie op met de klant.
  3. Erkenning: Leer elke klant kennen om zo een gepersonaliseerde dienstverlening te kunnen aanbieden.
  4. Beloning: Beloon een trouwe klant op de juiste momenten.

Het belang van emoties tijdens het verkopen

Verkoop wordt voornamelijk door emotie gedreven. Hierbij is het belangrijk om de juiste emoties te kunnen herkennen bij de klant. Mensen ervaren namelijk vaak onbewust bepaalde emoties waar u als bedrijf op positieve wijze gebruik van kunt maken. Indien u in staat bent om de juiste emoties met elkaar te kunnen combineren dan kunt u ook een hogere omzet verwachten aangezien uw klanten vaak ook meer betrokken zullen zijn.

Waarom emoties gebruiken?

Hoe meer emotie uw klanten ervaren, des te waardevoller uw producten en diensten zullen worden aangezien verkoop vaak door emotie wordt gedreven. Mensen zijn geneigd om elkaar na te apen, dit kunt u op positieve wijze toepassen in uw verkopen door gebruik te maken van positieve emoties die de klant vervolgens ‘aansteekt’. Emoties gaan gepaard met gedrag, wat dus inhoudt dat een offerte die verschillende emoties bij de klant losmaakt sneller goedgekeurd zal worden. Hieronder treft u een overzicht met de belangrijkste emoties die tot verkoopsucces leiden:

Eerlijkheid Dankbaarheid
Integriteit Empathie
Vertrouwen Vreugde
Bekendheid Verassing
Betrouwbaar Zekerheid

Hoe meer aandacht u besteedt aan de bovenstaande emoties, des te sneller de klant zich thuis voelt bij uw bedrijf. De klant zal dan ook eerder geneigd zijn om akkoord te gaan met de offerte. Daarnaast wekken de bovenstaande emoties een gevoel van vertrouwen op bij de klant.

Positieve emoties

Positieve emoties tijdens een verkoopgesprek met een klant kunnen een positieve invloed hebben op uw omzet. Er zijn een aantal positieve emoties die, indien u de juiste combinatie weet te gebruiken, in uw voordeel kunnen werken. Denk zo aan de volgende emoties:

  • Blijdschap
  • Humor
  • Zelfvertrouwen
  • Plezier
  • Enthousiasme
  • Opluchting
  • Hoop

Dergelijke emoties bevorderen niet alleen creativiteit maar ook de capaciteit om probleemgericht te denken en doelgericht te werk te gaan. Daarnaast zorgen positieve emoties voor een aangename sfeer.

Negatieve emoties

In bepaalde gevallen is het aan te raden om gebruik te maken van het opwekken van negatieve gevoelens bij de klant. Denk zo aan de klant erop wijzen dat een hogere omzet niet realiseerbaar is tenzij de klant gebruik maakt van uw diensten. Enkele woorden die negatieve emoties oproepen bij klanten zijn als volgt:

  • Onprettig
  • Onaangenaam
  • Niet realiseerbaar
  • Gevolgen
  • Angst
  • Onzekerheid

Muziek

Ons menselijk brein heeft de capaciteit om een directe link vast te leggen tussen muziek en een bepaalde emotie. Indien uw product of dienst aansluit met de muziek die op dat moment afspeelt, kan dit bepaalde emoties bij de klant opwekken waardoor de aankoopintentie sterk toe kan nemen. Daarom kunt u in de meeste wachtkamers en showrooms ook muziek op de achtergrond horen.

Overige tips om emoties bij klanten los te maken

Om meer omzet te kunnen maken kunt u gebruik maken van het losmaken van de juiste emoties bij uw klanten. Er zijn een aantal manieren waarop u nog wat emoties los kunt maken bij klanten. Denk hierbij niet alleen aan het aanbieden van voordelige en aantrekkelijke prijzen, maar ook interessante kortingen, aanbiedingen en speciale acties, een optimaal werkende klantenservice of thuisbezorging op dezelfde dag. Ook het bieden van een klantvriendelijke app of website kan bepaalde emoties losmaken bij de klant. Positieve aanbevelingen van vrienden of familie of testimonials, bepaalde ervaringen van vorige klanten en ook het introduceren van een speciaal puntensysteem voor trouwe klanten kunnen emoties bij een potentiële klant losmaken. Deze emoties zullen vervolgens leiden tot een verhoogde omzet aangezien klanten sneller geneigd zijn om akkoord te gaan met uw offerte en u dus meer offertes kunt scoren binnen een bepaalde tijd.

Het is van groot belang om op de juiste wijze in te spelen op de gevoelens en de emoties van uw klanten. Dit kunt u doen vanaf in de offerte. Wij helpen u graag hierbij. Neem gerust contact op met ons zodat we samen nagaan wat de mogelijkheden zijn en wat we voor u kunnen betekenen.