In een tijd waarin het belangrijk is dat u voldoende inkomsten heeft is het van het grootste belang dat u klanten aan uw bedrijf weet te binden. Een eerste indruk is dan ook heel belangrijk bij een klant. Sterker nog: een goede eerste indruk kan het begin vormen van een langdurige klandizie. We hebben voor u een aantal manieren op een rij gezet waardoor u bij een potentiële klant een goede indruk achterlaat. Zo maakt u meer kans om werkzaamheden voor uw bedrijf binnen te halen.

 

Breng uw onderneming goed in beeld

Zorg ervoor dat uw bedrijfsprofiel up to date is. Denk eraan dat al uw contactgegevens zijn ingevoerd en dat ook deze niet verouderd zijn. Een Kamer van Koophandel nummer maakt een betrouwbare indruk, net als uw bedrijfsadres. U kunt ook een Google maps kaartje invoegen waardoor de potentiële klant een beeld krijgt van het vestigingsadres van uw bedrijf. Op deze manier komt u betrouwbaar over. Daarnaast doet u er goed aan om zeer regelmatig een foto te plaatsen van werkzaamheden die u heeft uitgevoerd. Toon daarbij een voor- en na foto zodat de klant goed kan zien hoe vakkundig u te werk gaat. Zorg ook voor een beschrijving van uw bedrijf. Omschrijf goed wie u bent, wat uw specialisatie is en waarom de klant er goed aan doet om voor uw bedrijf te kiezen.

 

Vraag reviews en plaats deze

Heeft u werkzaamheden bij een klant uitgevoerd, denk er dan aan dat u bij de klant in kwestie een review vraagt. Doe dat direct na het afronden van de klus zodat de klant goed kan weergeven wat zijn of haar ervaringen zijn geweest met uw bedrijf. Er zijn bepaalde zaken die een klant binnen een korte tijd zal vergeten dus u vraagt de review gelijk op. Verder plaatst u de reviews gelijk op uw profiel zodat een potentiële klant ze gelijk kan inzien. Hierbij telt vooral dat het aantal reviews belangrijk is. Slechts 32 procent van de potentiële klanten vindt 4 tot 6 reviews voldoende om een volledig beeld te krijgen. Het is dus goed om meer dan dit minimum aantal reviews te plaatsen. Onthoud dat gemiddeld 86 procent van alle potentiële klanten reviews doorleest. Denk er daarbij aan dat er ook een negatieve review tussen kan zitten. In dit geval doet u er goed aan om contact met de klant op te nemen. Een klacht die goed wordt afgehandeld is eveneens een punt in uw voordeel.

 

Reageer zo snel mogelijk

Daarmee bedoelen we dat u binnen 24 uur na de aanvraag van offertes contact opneemt met de klant. Daarbij beoordeelt u eerst of u genoeg informatie heeft ontvangen om gelijk een offerte uit te brengen. Heeft u meer informatie nodig dan plant u een voorgesprek in. Gaat het om een klus die op een langere termijn moet worden uitgevoerd dan maakt u met de klant een belafspraak. U kunt dan een moment afstemmen waarop u de klant rustig te woord kunt staan. Zorg ervoor dat u een checklist voor u heeft liggen. U wil zoveel mogelijk zaken weten die noodzakelijk zijn om een goede offerte af te geven. Adviseer de klant dat hij deze zaken ook voor zichzelf op een rij heeft staan voor het gesprek zelf. Op die manier krijgt de klant een beeld van uw professionaliteit terwijl u een doeltreffend gesprek kunt hebben met de klant. Gaat het bij een offerte aanvraag om een spoedklus dan reageert u uiteraard gelijk. Bij een lekkage wil de klant niet eerst een paar dagen in de nattigheid zitten: dan wil hij direct worden geholpen.

 

Controleer voor u de offerte opstelt of u voldoende informatie hebt

Voordat u de offerte maakt kijkt u uiteraard of u alle informatie hebt verzameld die nodig is om een passende prijsopgave te maken. Daarbij informeert u bij de klant wanneer er nog zaken onduidelijk zijn. Leg daarbij uit dat u een passende offerte wil geven waarbij naderhand geen onaangename verrassingen zijn. Vraag of de klant nog punten heeft waarmee u rekening moet houden. Pas daarna maakt u de offerte op.

 

Geef prijzen op die inclusief de BTW zijn

Het klinkt overbodig maar er zijn nog altijd een hoop ondernemers die prijzen doorgeven in hun offerte die exclusief de BTW zijn. Dit kan ervoor zorgen dat een klant zich naderhand niet serieus genomen voelt. Het kan ook zijn dat een niet complete offerte, dus een prijs zonder de BTW erin verwerkt, niet eens in behandeling wordt genomen door de klant. Vermeld dus altijd de prijzen inclusief de BTW voor een volledig beeld en vermeld er ook duidelijk bij dat het hier gaat om een prijs inclusief de BTW.

 

Bevestig de afspraken die u met de klant heeft gemaakt

Gemaakte afspraken aangaande de werkzaamheden, eventueel een startdatum en een einddatum of een leverdatum vermeldt u in een bericht wat u naar de klant toe stuurt. Zo staat alle informatie zwart op wit en kan er naderhand geen onduidelijkheid meer over ontstaan. U verkleint de kans op communicatiefouten en u maakt gelijk een blijvende indruk bij de klant. Een bevestiging stuurt u bij voorkeur schriftelijk of per e-mail. Een bevestiging per sms of WhatsApp wordt al snel over het hoofd gezien.

 

Stuur de offerte zo snel mogelijk toe

De offerte die u opstelt naar aanleiding van de gemaakte afspraken met de klant stuurt u zo snel mogelijk naar de klant toe. Houd daarbij een antwoordtermijn van hooguit 24 uur aan. De klant zal in veel gevallen de opdracht uit handen geven aan de aanbieder die het snelste reageert.