Een verhuizing is bij een bedrijf altijd iets waar meer werk bij komt kijken dan u zo zou denken. Het is dan ook om die reden dat we een stappenplan hebben opgesteld voor als u met uw bedrijf gaat verhuizen. We hebben ook de kosten opgevraagd van een bedrijfsverhuizing.

Verhuizen

Verhuizen? Vergelijk eerst

Hoeveel kost een bedrijfsverhuizing

We ontvingen een aantal offertes voor bedrijfsverhuizingen. We kregen de volgende prijsopgaven binnen:

Wat voor diensten neemt u af Omschrijving Prijs
Verhuiswagen met chauffeur Per dagdeel Tussen 457 en 685 euro
Extra verhuishulpen Per uur, minimaal per dagdeel af te nemen Tussen 45 en 65 euro
Verhuisregisseur Per uur Tussen 45 en 55 euro
Klussenhulp Per uur Tussen 40 en 50 euro
Verhuisdozen Per stuk, tot 150 stuks Tussen 1,75 en 2 euro
Verhuisdozen Per stuk, tot 300 stuks Tussen 1,50 en 1,75 euro
Verhuisdozen Per stuk, vanaf 300 stuks Tussen 1,25 en 1,50 euro

 

Stap 1: De continuïteit van uw bedrijf

Gaat uw bedrijf verhuizen, dan spreekt het voor zich dat de werkzaamheden gedurende een bepaalde periode komen stil te liggen. Dit is een kostenpost die zich niet vooraf in geld laat uitdrukken. U kunt ervoor kiezen om dit probleem te ondervangen op een aantal manieren:

  • De werkzaamheden worden tijdelijk op een andere locatie uitgevoerd. Wanneer u een bedrijf heeft met voornamelijk kantoorpersoneel kunt u uiteraard afspreken dat het personeel tijdelijk vanuit huis werkt. Gedurende één of een paar dagen is dit in principe prima mogelijk. Wanneer er productie wordt gedraaid is het een ander verhaal.
  • Er wordt vooruit geproduceerd. Moeten er goederen of producten worden geproduceerd dan is het verstandig om de productie voor de verhuizing wat op te voeren. Door een aantal uren extra te laten werken of een keer in het weekend door te werken kunt u een extra voorraad produceren zodat u door de verhuizing niet in de problemen geraakt.
  • Een sluiting van een dag. Is er met de verhuizing een dag werk gemoeid en kan daarna het bedrijf weer volop functioneren dan is het aan te raden dat u het bedrijf voor een dag sluit. Extra produceren zal naar verhouding teveel kosten. Het personeel een verplichte ATV dag geven is in dat geval een betere oplossing.

Stap 2 : Bereid uw klantenkring voor

Een verhuizing verloopt een stuk soepeler wanneer ook uw klantenkring op de hoogte is. Voordat de verhuizing plaatsvindt stuurt u een mail of een mailing uit naar uw vaste klanten waarin u de verhuizing aankondigt. Door een nieuw adres te vermelden, samen met bijvoorbeeld een interessante aanbieding die men na de verhuizing kan verzilveren, maakt u gelijk een goede reclame voor uw bedrijf.

 

Stap 3: Bereid uw personeel voor

Het verhuist het prettigste wanneer het personeel goed is voorbereid. Gaat het om het betrekken van een nieuw pand in een heel ander deel van het land dan kunt u daar maar beter vroeg mee beginnen. Niet al het personeel zal er namelijk van gediend zijn dat ze straks een flink stuk moeten gaan rijden naar het nieuwe werkadres toe. U moet personeel dus een keuze geven in dat geval. Dat kunnen er meerdere zijn:

  • Een kilometervergoeding. Moet men verder gaan rijden voor het werk op de nieuwe locatie dan zult u een kilometervergoeding moeten geven die men met het maandsalaris krijgt meebetaalt. Daarbij houdt u er rekening mee dat dit gedurende een vooraf vastgestelde termijn gebeurt. Veel bedrijven houden een termijn van één of een paar jaar aan waarin men een extra kilometervergoeding betaalt.
  • Een verhuisvergoeding. U betaalt het personeel wat wil mee verhuizen met uw bedrijf een verhuisvergoeding. Dat zal een bedrag zijn wat kan oplopen tot een paar duizend euro. Daarbij houdt u er rekening mee dat men een ander huis moet inrichten en dat er een verhuisbedrijf moet worden ingeschakeld.
  • Een vertrekpremie. Kiest men om niet langer voor u te blijven werken na de verhuizing dan zult u een vertrekpremie moeten betalen aan het personeel wat achterblijft. Hiervoor zijn wettelijke eisen vastgelegd.

Stap 4: Een vlot scenario

Door het inhuren van een verhuisregisseur kunt u sneller verhuizen. De verhuisregisseur houdt een draaiboek bij gedurende de verhuizing. Daarin staan de volgende zaken opgenomen:

  • De voorbereidingen. Daaronder wordt verstaan het inpakken van de inboedel van uw bedrijf in dozen. Ook het demonteren van de meubelstukken uit uw bedrijf vallen onder de voorbereidingen. Met het inschakelen van een klussenhulp worden deze zaken snel uitgevoerd.
  • Op de dag zelf. De verhuizing logistiek, dus het inladen van de verhuiswagen(s) en het uitpakken op het nieuwe adres. Er wordt contact gehouden met de verhuizers zodat alle werkzaamheden volgens schema plaatsvinden. Ook het monteren van de meubels op het nieuwe adres en het operationeel krijgen van uw bedrijf vallen onder deze dienstverlening.
  • Na de verhuizing worden meterstanden opgenomen op het oude adres en op het nieuwe adres. Deze worden doorgegeven aan het nutsbedrijf. U bent volledig ontzorgd.

Stap 5: Een verhuisbedrijf inschakelen

Een verhuisbedrijf voor uw zakelijke verhuizing doet u uiteraard weloverwogen. U vraagt eerst offertes op. Dat doet u aan de hand van onderstaande button. Het vergelijken gaat aan de hand van de volgende punten:

  • De kosten van het materiaal. Daaronder wordt verstaan de kosten van de verhuiswagen die u huurt maar ook van de verhuismaterialen die verder nodig zijn.
  • De kosten van het arbeidsloon. Het uurloon van het personeel wisselt nogal. Het is goed om ook daar een voordelige keuze mee te maken.
  • De prijzen moeten inclusief de BTW zijn.